Brazil! La la la la la la la la - Reisverslag uit São Paulo, Brazilië van Ron Jong - WaarBenJij.nu Brazil! La la la la la la la la - Reisverslag uit São Paulo, Brazilië van Ron Jong - WaarBenJij.nu

Brazil! La la la la la la la la

Door: Ron

Blijf op de hoogte en volg Ron

23 December 2008 | Brazilië, São Paulo

Zo zongen Niek (oud-collega) en ik vaak op werk als we weer eens lol hadden. Maar nu kan ik het met recht zingen: "la la la". Een verandering van plannen (lees: ik vond dat ik Kerst en Nieuwjaar in interessante steden moet vieren in plaats van onbekende kleine plaatsen in Argentinië en Uruguay) heeft geresulteerd in een paar busritten van enkele duizenden kilometers naar Sao Paulo (Kerst) en Rio de Janeiro (Nieuwjaar). Met die laatste had ik overigens mazzel want je moet ruim van tevoren reserveren. En op reis reserveer ik nooit omdat ik er vanuit ga dat er altijd wel wat is. Nu vond ik na 5 hostels te hebben geëmaild nog een bed in Santa Teresa. Dat is zo'n 5km ten noorden van Ipanema en Copacabana. Goed genoeg voor mij. Pak ik een taxi naar het grote feest de 31e.

Brazilië dus. Maar niet lang want het is hier relatief duur. Na Rio nog wel even de Pantanal in (jungle) maar daarna naar een goedkoper land.

Colonia was prachtig. Montevideo vond ik ook wel oke, hoewel iets minder mooi. Het was er wel lekker rustig, zeker vergeleken met Buenos Aires. Op Vientiane na de rustigste hoofdstad die ik tot nog toe ben tegengekomen. Ik heb er wat rondgewandeld en later wat gegeten en gedronken in een leuk cafeetje. De bediende vroeg waar ik vandaan kwam en toen ik Holland zei kon ik niets meer verkeerd doen. Het lokale bier heet Zillertaller, wat voor mij een flashback was naar enkele leuke vakanties als kind in Oostenrijk.

Daarna ben ik naar Punta del Diablo gegaan. Volgend Lonely Planet erg authentiek en mooi. Ik vond het wat tegenvallen. Het is er toeristisch (ook de prijzen belachelijk hoog) en het staat er vol met nieuwgebouwde hutjes voor toeristen. Maar weinig oude huizen. De lokaal gevangen vis smaakte wel uitstekend in een restaurantje, waar een vriendelijke mooie meid me bediende. Even een babbeltje mee gemaakt. Toch handig Spaans te kunnen spreken, heb ik al veel profijt van gehad want er zijn veel mensen die geen Engels spreken. Hier in Brazilië spreken ze ook geen Spaans. Gelukkig klinkt Portugees wel vaag een beetje als Spaans, en er is altijd nog de universele lichaamstaal.

De volgende dag besloot ik naar de grens met Brazilië te gaan. In eerste instantie wilde ik in Chuy (het grensplaatsje) overnachten, maar omdat ik voldoende tijd had, besloot ik de tocht toch die dag nog te maken. Even de feiten van de dag:

Chuy is zowel Uruguayaans als Braziliaans (Chui in Brazilië en Chuy in Uruguay). In het midden van het plaatsje loopt een grote straat, wat de onofficiële grens markeert. Aan de noordkant is alles in het Portugees, aan de zuidkant Spaans. De douane van Uruguay ligt 2km ten zuiden van het plaatsje en de douane van Brazilië 2km ten noorden. Het plaatsje zelf ligt dus buiten de officiële grenzen, wat de zwarte handel verklaart (overal illegale zooi te koop). De bus dropte me in het dorp (dus buiten Uruguay) en ik mocht zelf de douane zoeken. Na veel rondvragen kwam ik er dus achter dat ik een stuk terug mocht lopen. Daar mijn stempel gekregen en vertelden ze me dat hun Braziliaanse collega's aan het staken zijn en ik de bus naar Santa Vitoria moet pakken om daar bij de politie een stempel te halen. Dan ben ik officieel dus al in Brazilië. Dit nalaten kost me bij het verlaten van het land $75, dus ik begon maar aan deze onderneming. Terwijl ik terugliep naar het dorpje zag ik een grappig bord van de anonieme alcoholisten: "Groep zonder grenzen". Leuke lokatie uitgekozen.

Volgende probleem: geld wisselen. De Brazilianen accepteerden geen dollars, dus terug naar Uruguay. Inmiddels had ik de bus gemist en moest ik wachten. In de wachthal van het busstation ontmoette ik 2 Australische meiden en later nog een Australische jongeman en een Peruviaanse moeder met 8-jarige dochter. Vooral deze laatste 2 figuren waren bijzonder. Zij sprak meerdere talen (o.a. Duits?!) en heeft enorm veel van de wereld gezien. Steeds als ik iets vertelde over mijn reis zei ze "oh ja, ben ik ook geweest". Ze woont nu overigens in Buenos Aires en is op vakantie met haar dochter. De Australiërs spraken geen woord Spaans of Portugees, dus voor hen was het een godszegen dat zij er was om hen te helpen met de douaneformaliteiten. Hoewel ik er van overtuigd ben dat ik er met mijn reiservaring prima zelf was uitgekomen, aanvaardde ik de hulp van harte en sloot me bij deze groep aan voor de aankomende 2 dagen.

Aangekomen in Santa Vitoria vonden we uiteindelijk de politie en kregen onze stempel. Daarna moesten we nog 5 uur wachten op de nachtbus naar Porto Alegre. Dat deden we in een vage bar. De Australiër en ik speelden een pot pool op de meest brakke tafel (nou ja, op die in Myanmar na dan) waar de driehoek geen fysiek object was, maar een zelfgemaakte tekening op het laken. De ballen rolden altijd dezelfde kant op, waar je ook heen schoot. Ondertussen kaartten de meiden wat om de tijd te doden.

In Porto Alegre aangekomen direct bustickets gekocht naar Florianopolis. Er was nog een bus met 1 plaats voor 55 Real (18 euro) maar de anderen wilden samen reizen en 90 betalen. Ik niet, hoe gezellig het ook was; ik reis budget. Dus ik pakte deze bus en groette vaarwel. 8 uur later in Florianopolis begroette ik hen (minus de Australiër) weer in mijn hostel. Zij gingen bakken op het strand aldaar terwijl ik cultuur ging snuiven van deze mooie stad. Hier bleef ik 2 dagen, ook om even wat uit te rusten van al dat busreizen. 1 van de opmerkelijke dingen die ik hier zag was een grote Kerststal in een park. Ik wilde er een foto van maken, maar er lagen 6 junks op steenworp afstand naar me te kijken. Ik keek ze recht aan, pakte brutaal mijn camera en maakte pontificaal enkele foto's. Niemand die mij belet foto's te maken. Meestal werkt dit wel en nu ook.

Vanochtend dan aangekomen in Sao Paulo en al een beetje de stad verkend. Op Kerstavond wil ik een concert in de grote kathedraal meemaken, hoewel dat wel betekent dat ik in deze gevaarlijke stad daarna in het donker terug moet naar mijn hostel. Even zien of dat lukt. De stad lijkt interessant, mooie gebouwen en aparte mensen. De lokale schoenenpoetser had een mooi bouwwerk gemaakt waar ik erg om moest lachen.

Ik blijf hier 5 dagen en ga dan naar Rio om te feesten. "La la la la la la la la".

  • 24 December 2008 - 07:48

    Esther:

    Ha Ron,

    Grappig om jou voor de kathedraal in Sao Paulo te zien staan terwijl ikzelf daar nog geen vijf maanden geleden ook stond...

    Have fun in Rio. Rio vond ik het hoogtepunt van mijn reis. Ik ben erg benieuwd hoe oud en nieuw daar is.

    Ik wens je in ieder geval hele fijne feestdagen en een super 2009 met nog veel mooie reisverhalen toe.

    Groetjes Esther

  • 24 December 2008 - 07:50

    Esther:

    PS: ik ben trouwens benieuwd hoe jouw paspoort er inmiddels uitziet! Heeft het wel genoeg pagina's voor al die stempels?

  • 24 December 2008 - 08:27

    Tante Riet:

    Onvoordtelbaar wat jij allemaal doet.
    Ik wens je gezegende kerstdagen toe,denk aan het grote gebeuren,wat we nu vieren
    liefs.

  • 24 December 2008 - 14:57

    Annie V.d. Berg:

    Wij zijn verbaast wat je allemaal in je lijf heeft om dit allemaal te doen grote bewondering Hele Fijne Kerst dagen en een SUPER BEGIN in het
    Nieuwe Jaar Tweeduizend Negen

  • 24 December 2008 - 18:05

    Mapa:

    Ron wij wensen jou hele fijne kerstdagen, en een super jaar wisseling.Waar dan ook. En vooral een gezond 2009 toe.
    Liefs Mapa

  • 25 December 2008 - 11:47

    Maike En Robert:

    Hey Ron,

    Feliz navidad! We lezen nog steeds met veel plezier je berichten, dus ga zo door in 2009 ;)

    Groetjes, Maike en Robert

  • 26 December 2008 - 19:20

    Oma:

    Hallo Ron,
    Ik heb je ouders de hele middag gesproken en veel gehoord van de NZ-reis. Zij zelf zijn er nog steeds helemaal weg van, je was een geweldige reisleider! Dat was me een weerzien in Auckland, maar je ziet er goed uit en je gaat weer rustig verder he. Ik wens je voor 2009 een goeie gezondheid, veel bezienswaardigheden waar jij in geïnteresseerd ben en naturlijk een goede reis. Op afstand blijf ik je volgen hoor! Kom gezond weer thuis!
    Tot horen of schrijven.
    Liefs Oma

  • 27 December 2008 - 12:43

    Joost:

    Weer goede verhalen Ron! Ik hoop dat je een leuke Kerst hebt gehad. Wij hebben het heel gezellig gehad, zowel bij mijn moeder als bij jou ouders. Nu is het hier mooi weer, maar wel erg koud. Ik hou daar erg van! Vanmorgen nog met Jop op de fiets gestapt en die vond het ook heerlijk want hij zat vrolijk te babbelen en te zwaaien naar alles en iedereen. Veel plezier nog in Brazilië en een fijne jaarwisseling. Groet,
    Joost

  • 30 December 2008 - 13:00

    Paul R Bos:

    he die Ron, heb je reizen al ff niet meer gevolgd, ben verbaasd dat je nog steeds weg bent...je bent hard op weg de hele wereld te zien.Volgt afrika ook nog? goed uitgekiend om nu op het zuidelijk halfrond te zitten, lekker warm! Hier vriest het al een dikke week, en vandaag kunnnen de schaatsen weer eens onder. Ik heb nog een hoop leeswerk in te halen, maar lees je verhalen met plezier.fijne feestdagen!!!

    groet Paul (marokkoreis)

  • 02 Januari 2009 - 15:05

    Adriaan :

    Hoi Ron
    Wat geweldig wat je allemaal doet ik hoop dat je een gezellige oud en nieuw gehad hebt je ouders wel Ron nog de beste wensen voor 2009
    gr Ellie en Adriaan

  • 02 Januari 2009 - 15:06

    Adriaan :

    Hoi Ron
    Wat geweldig wat je allemaal doet ik hoop dat je een gezellige oud en nieuw gehad hebt je ouders wel Ron nog de beste wensen voor 2009
    gr Ellie en Adriaan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, São Paulo

Ron

Actief sinds 23 Jan. 2008
Verslag gelezen: 390
Totaal aantal bezoekers 165091

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2018 - 22 September 2018

The Hunt for the Big Five

07 Augustus 2014 - 12 September 2014

Rondje om de wereld

27 Juni 2013 - 08 Juli 2013

Turbotoer Europa

01 Maart 1978 - 01 Januari 2013

Overig

11 Januari 2012 - 04 Februari 2012

Sahara Rally 2012

20 Mei 2011 - 23 Juni 2011

Eilandhoppen Indische Oceaan 2011

12 Juli 2010 - 03 September 2010

Zomer Noord-Amerika 2010

12 December 2009 - 24 December 2009

Ierland 2009

23 Maart 2008 - 02 April 2009

Wereldreis 2008 - 2009

09 Oktober 2007 - 21 Oktober 2007

Egypte & Jordanië 2007

16 Oktober 2005 - 29 Oktober 2005

Marokko 2005

15 September 1998 - 01 Juli 1999

Backpacken in Australië

Landen bezocht: