Eind in zicht - Reisverslag uit Coro, Venezuela van Ron Jong - WaarBenJij.nu Eind in zicht - Reisverslag uit Coro, Venezuela van Ron Jong - WaarBenJij.nu

Eind in zicht

Door: Ron

Blijf op de hoogte en volg Ron

15 Maart 2009 | Venezuela, Coro

Met nog 18 dagen voor de boeg, is het einde figuurlijk in zicht. Met een afstand van 40km van hier tot Curacao (en te zien met verrekijkers op een heldere dag) is het einde ook letterlijk in zicht.

Na heerlijk 3 dagen genoten te hebben van San Agustin in zuid Colombia, was het weer tijd voor een lange reis. Eerst naar Bogota, de hoofdstad om daar een dagje rond te wandelen door deze mooie oude stad. De dag erna naar Bucaramanga, wederom een rit die de hele dag duurde. Geen interessante stad, dus een dag later direct weer op pad. Ditmaal naar het plaatsje Mompos in de jungle van Colombia en waar je meerdere manieren van vervoer moet gebruiken om er te komen, of weg te komen. Mijn heenrit was eerst met een minibus (5 uur, waarvan de laatste 2 uur 40km over een verschrikkelijke weg, we reden dan ook slechts 20km per uur). In het plaatsje El Banco aangekomen, zocht ik een boot naar Mompos. Deze bleek er niet te zijn. Ook geen jeeps; mijn enige optie was de 80km af te leggen achterop een brommer. Ik vond de 50km in Vietnam achterop al vervelend, en keek hier totaal niet naar uit. Maar het viel relatief mee, de weg was niet denderend maar te doen. Het was net donker geworden en we moesten nog 2km naar Mompos, en daar was de mij welbekende lekke band weer. Dus laatste stukje maar lopen. Mompos bleek een aangename verrassing te zijn. Heelijk rustig en erg authentiek en koloniaal. Na 2 dagen begon ik mijn reis van hier naar Cartagena. Ditmaal 2 keer een taxi, een kano, een speedboot en een minibus. In die laatste vond een klein meisje op schoot bij haar moeder en naast mij, het nodig de bus onder te kotsen. De stank was onverdraaglijk, maar de chauffeur had de oplossing in de vorm van een Airwick-spray met appelgeur.

Cartagena is 1 van de mooiste steden die ik tijdens mijn reis gezien heb. Prachtige koloniale gebouwen, pitoreske straatjes, en de setting uitmuntend; aan de Caraibische kust. In 2 dagen heb ik alle hoogtepunten van de stad bekeken en genoten van het heerlijke weer. En toen weer op pad. Ja, de laatste weken erg rap gereisd, maar ik verlang erg naar de Cariben en de Antillen. Dus op naar Santa Marta. Hier zou ik een mooi park bezoeken en een klein vissersdorpje. Het park besloot ik vanaf te zien en het vissersdorp viel mij tegen. Je kan er goedkoop duiken maar ik had geen zin om te duiken en dat lijkt me een plausibele reden.

De tocht naar het plaatsje Maracaibo in Venezuela was voorspoedig. Geld is een probleem in Venezuela. Officiele conversie van dollar naar bolivar is 1 op 2 maar op de zwarte markt krijg je 4 tot 5 ervoor. Dus ik met een smak cash dollars Venezuela in. En dit is 1 van de onveiligste landen van Zuid Amerika. Iedereen hier probeert je op 1 of andere manier op te lichten. In Maracaibo ging de bus er zelfs met mijn backpack achterin vandoor omdat ze me niet aan boord lieten met eten (voor mij iets nieuws in Zuid Amerika). Ik moest letterlijk voor de bus springen om hen te stoppen. Zeer geirriteerd door mijn ervaringen tot dusver in dit land, vervolgde ik mijn weg naar Coro, waar ik nu ben. En zowaar, dit is een leuk en gezellig plaatsje! En erg mooi ook. Hier ben ik nu al 3 dagen. Morgen vertrek ik noordwaarts, naar het schiereiland van Paraguana. Daar zal ik enkele dagen op het strand liggen, op 25km van Aruba, maar wel 6 keer goedkoper dan daar. Over een week van nu verwacht ik op Aruba te zijn, en begint het vakantie-gedeelte van mijn reis. Volgend bericht is waarschijnlijk alleen een foto van een wit strand met een turqoise-kleurige zee en het bericht "Groeten uit Caraibisch Holland".

  • 15 Maart 2009 - 15:45

    Marco:

    'Over een week van nu verwacht ik op Aruba te zijn, en begint het vakantie-gedeelte van mijn reis.'

    Volgens mij ben je wel aan vakantie toe :-)

  • 15 Maart 2009 - 17:49

    Tante Riet:

    Fijn Ron,jeWat zal je genietn in Curacao,waar ik 20 jaar heb gewerkt
    Je kunt heerlijk waterskieen.Tot spoedig ziens in Nederland.

  • 15 Maart 2009 - 21:01

    Je Vadertje:

    Ron geweldig met de webcam. Wij hebben genoten met z'n alle, en vooral Jop.Jop slaapt nu heerlijk,en droom van zijn verjaardag.Ron geniet van de laatste dagen. En tot de volgende Mail.

    Liefs Mapa.

  • 16 Maart 2009 - 11:46

    Lia :

    Hoi Ron nog maar even goed genieten hoor van die laatste weekjes, Als je dan terug komt is het weer hier ook wat beter.
    En zo te lezen is het echt goed genieten nu.
    En kom maar op met die foto's hoor
    gr. Lia

  • 18 Maart 2009 - 16:47

    Annie:

    Hoi Ron je schiet al lekker deze kant op het al vast wel meer genieten worden maar alles zal niet vanzelf gaan, enop blijven passen het weer word hier ook steeds lekkerder dus je krijg vast een lange warme zomer of je wilt die zon niet meer zien Groetjes Annie v.d.B

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ron

Actief sinds 23 Jan. 2008
Verslag gelezen: 571
Totaal aantal bezoekers 164963

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2018 - 22 September 2018

The Hunt for the Big Five

07 Augustus 2014 - 12 September 2014

Rondje om de wereld

27 Juni 2013 - 08 Juli 2013

Turbotoer Europa

01 Maart 1978 - 01 Januari 2013

Overig

11 Januari 2012 - 04 Februari 2012

Sahara Rally 2012

20 Mei 2011 - 23 Juni 2011

Eilandhoppen Indische Oceaan 2011

12 Juli 2010 - 03 September 2010

Zomer Noord-Amerika 2010

12 December 2009 - 24 December 2009

Ierland 2009

23 Maart 2008 - 02 April 2009

Wereldreis 2008 - 2009

09 Oktober 2007 - 21 Oktober 2007

Egypte & Jordanië 2007

16 Oktober 2005 - 29 Oktober 2005

Marokko 2005

15 September 1998 - 01 Juli 1999

Backpacken in Australië

Landen bezocht: