Brommeren! Deel 2 - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Ron Jong - WaarBenJij.nu Brommeren! Deel 2 - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Ron Jong - WaarBenJij.nu

Brommeren! Deel 2

Door: Ron

Blijf op de hoogte en volg Ron

12 Juni 2008 | Cambodja, Kâmpôt

Ik begin steeds beter te worden in het lezen van het lot. Toen ik in Ha Tien al na 30 minuten doorhad dat mijn brommer niet te verkopen was aan een Vietnamees (er waren geen buitenlanders) wist ik dat ik gewoon naar de grens moest gaan de volgende dag, en daar maar zien wat er gebeurt.

Maar eerst nog de Mekong delta. Nadat ik HCMC verlaten had, moest ik verplicht een stuk over National Highway #1. Gelukkig viel het verkeer mee. In My Tho een veerboot gepakt naar 1 van de vele eilanden in de delta. Daar op goed geluk rondgecrosst, met grofweg in mijn hoofd de richting waar ik heen moest (noord-west). Ergens diep in de jungle, 2 uur later, wist een jong jochie (de enige in het plaatsje die een paar woorden Engels sprak) me te vertellen dat ik zuidwaarts gereden ben en terug moet. Dit liep dood. Dus 4 uur voor Jan Joker gereden.
Die avond kwam ik net in het donker aan in Vinh Long.

De volgende dag weer hetzelfde grapje uitgehaald: in de globale richting rijden, ditmaal wel goed. Dwars door allerlei gehuchten gereden, over 1.000 bruggen en 4 veerboten. Elke keer dat je een dorp ingaat of verlaat, moet je een brug over. Wat een water hier!

In Chau Doc ingecheckt in een hostel waar de receptioniste geïnteresseerd was in mijn brommer. Ik vertelde haar dat ik er eigenlijk mee naar de grens in Ha Tien wilde rijden, maar liet haar wel even de registratie zien. "Groen", stond er in het Vietnamees. Mijn brommer is toch echt rood. Als een politieagent dit had gezien, was mijn brommer geconfisceerd. Tevens vroeg ze mijn verzekering. Ik keek haar vertwijfeld aan. Ze moest lachen maar was ook serieus toen ze me vertelde dat niemand onverzekerd mag rondrijden. Ik vertelde haar dat wel meer dingen officieel niet mogen, en dat mijn brommer weliswaar rood is, mijn helm is wel degelijk groen. Ze vertelde me dat ik onmogelijk de grens hiermee over kan. Het lot besliste anders..

In Ha Tien probeerde ik direct mijn brommer te verkopen. Van Wouter had ik gehoord dat meenemen over de grens niet toegestaan is. Maar nadat ik tientalle willekeurige mensen op straat aangesproken had en gevraagd of ze de brommer wilde kopen (en steeds nul op het rekest kreeg) besloot ik gewoon naar de grens te gaan de volgende dag. Proberen hem toch mee te nemen, en anders ter plekke voor een appel en een ei verkopen.

Enfin, ik kwam bij de grens, waar de douanebeambten blij verrast waren een buitenlander hier te zien. Deze grenspost is pas recentelijk voor buitenlanders toegankelijk, en ze hopen dat steeds meer buitenlanders hier gebruik van maken. De Vietnamezen waren overdreven vriendelijk en de Cambodianen vroegen me om aan al mijn vrienden en familie te zeggen dat een Cambodiaans visum hier aan de grens te verkrijgen is (tegen een kleine meerprijs, wat ze me niet vertelden maar wat ik van verhalen gehoord heb), en dus niet van tevoren bij een ambassade gehaald hoeft te worden. Ik beloofde dat te doen (bij deze) en hoopte niks te horen over mijn brommer. De enige opmerking die ik hoorde over mijn brommer was van een grenswachter die zei: "No motorbike"... maar hij bedoelde dat ik bij de grens niet mocht rijden. Met de brommer aan de hand ben ik Cambodja ingelopen. En zoef, op een verschrikkelijk slechte weg mijn weg richting Kampot gezocht. Het ziet er dus naar uit dat ik door ga brommeren, zolang het kan. Zodra ik problemen krijg, laat ik het voertuig achter me. En dat ik problemen krijg, is niet ondenkbaar aangezien een tuc-tuc chauffeur hier in Kampot me verbaasd aankeek toen hij me op een Vietnamese brommer zag. "Did you pay some money at the border?". Nee, ditmaal niemand omgekocht, zei ik. Toen ik hem vertelde dat ze totaal niet moeilijk deden, zei hij dat het eigenlijk verboden is voor buitenlanders om brommers over de grens mee te nemen. Maar omdat er binnenkort verkiezingen zijn in Cambodja zijn de authoriteiten wat minder strict met regels. Dat was mijn geluk dus. Ik zou niet weten hoe ik anders van de grens naar Kampot had kunnen komen, zonder OV, taxi's of brommeraars. Maar het kan dus gebeuren dat een agent mijn Vietnamees nummerbord ziet en moeilijk gaat doen. Zolang dat niet het geval is: brommeren, deel 2!

Vanavond hier, samen met de medewerkers van mijn hostel die ook gek zijn op voetbal, Nederland kijken. Morgen richting Bokor National Park en Sihanoukville. Het regent continu, wat het brommeren iets lastiger maakt. En ik had graag een aantal dagen in de zon willen liggen op Bamboo Island, vlakbij Sihanoukville. Maar het weer zal ik maar moeten nemen zoals het is.

  • 13 Juni 2008 - 09:29

    Martijn:

    Mooi verhaal weer, Ron! Haha, het zit je niet tegen, he. Da's mooi!
    Laat de verhalen en foto's maar komen!

    Veel plezier vanavond met voetbal. Wij zitten weer in het College! :)

  • 13 Juni 2008 - 09:29

    Marco De Moulin:

    Hoe krijg je het voor elkaar. :) Met een beetje geluk kun je je brommer mee nemen naar Nederland. Veel plezier nog!

  • 13 Juni 2008 - 10:25

    Lia :

    He Ron weer die engel op je schouder die stiekem tegen die douane heb staan praten ha ha het ziet er allemaal weer goed uit hoor, wij zullen wel in de Kruik naar het voetballen kijken hoor. Heb je ook iets van oranje aan je ouders wel hoor die waren maandag bij ons ik kijk weer uit naar je volgende verhaal en natuurlijk naar de winst van vanavond gr. Lia

  • 13 Juni 2008 - 12:21

    Pama:

    Ron je bent echt een zondagskind! :-) De oranjegekte is hier nog nooit zo groot geweest!! We hopen dat we vanavond weer kunnen juichen!:-) Ron, een goeie reis door Cambodja gewenst en pas goed op jezelf. We zien je graag gezond terug!! liefs pama

  • 13 Juni 2008 - 13:45

    Arjan:

    Brommeren is duurder in Laos / cambodja dan in Vietnam. Dus zo lang mogelijk vast houden dat ding! Wat echt hilarisch zou zijn is als je het ding meeneemt in de trein /boot, doet alle locals daar ook! Zo kan je bv naar battambang vanaf phnom penh!

    have fun!

  • 14 Juni 2008 - 14:58

    Renaatje:

    Gewéldig verhaal! En ik herhaal: bundelen die handel en hop! de verkoop in, hoef je nooit meer voor de klas te staan! Haha.
    Wij hebben gisteren genoten van de wedstrijd. Ik was met Linda bij papa en mama en ik zal je nog een leuke foto sturen. Wat wel grappig was: de héle straat oranje, wij in vol ornaat op de bank en elke (vier!) keer dat er gescoord werd, wij naar buiten om te juichen, was er echt geen KIP in die oranje versierde Lodewijkstraat! Vonden Linda en ik zeer komisch! Hoop dat je de Jop filpjes binnenkort ergens kunt bekijken! Ze zijn zéér de moeite waard!

    Veel liefs en plezier!

  • 14 Juni 2008 - 18:06

    Ria:

    geweldig ron
    alsje jou verhalen leest wil je ook op vakantie
    maar dan wel met minder avontuur
    wij gaan naar hongarije voor de tweede keer
    in juli. en in ockt. naar zuid afrika
    dan gaan we ook een soort rondreis maken van 17 dagen
    ron nog veel reis verhalen schrijven hoor ik geniet wel
    gr ria


  • 16 Juni 2008 - 22:19

    Jeroen:

    Ik kijk uit naar het volgende deel van Meester Ron op de brommer ;)

  • 17 Juni 2008 - 20:35

    Ank:

    Hoi Ron,
    Van Joost en Renate begreep ik dat ik je berichten kan lezen en je reis zo kan volgen. Van je ouders kreeg ik het adres. Nu heb ik alles gelezen en heb er van genoten. Zou alles zelf wel willen zien en mee maken. Ik blijf je nu volgen. Geweldig je verhalen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Kâmpôt

Ron

Actief sinds 23 Jan. 2008
Verslag gelezen: 312
Totaal aantal bezoekers 165725

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2018 - 22 September 2018

The Hunt for the Big Five

07 Augustus 2014 - 12 September 2014

Rondje om de wereld

27 Juni 2013 - 08 Juli 2013

Turbotoer Europa

01 Maart 1978 - 01 Januari 2013

Overig

11 Januari 2012 - 04 Februari 2012

Sahara Rally 2012

20 Mei 2011 - 23 Juni 2011

Eilandhoppen Indische Oceaan 2011

12 Juli 2010 - 03 September 2010

Zomer Noord-Amerika 2010

12 December 2009 - 24 December 2009

Ierland 2009

23 Maart 2008 - 02 April 2009

Wereldreis 2008 - 2009

09 Oktober 2007 - 21 Oktober 2007

Egypte & Jordanië 2007

16 Oktober 2005 - 29 Oktober 2005

Marokko 2005

15 September 1998 - 01 Juli 1999

Backpacken in Australië

Landen bezocht: