Wikken en wegen - Reisverslag uit Kunming, China van Ron Jong - WaarBenJij.nu Wikken en wegen - Reisverslag uit Kunming, China van Ron Jong - WaarBenJij.nu

Wikken en wegen

Door: Ron

Blijf op de hoogte en volg Ron

28 April 2008 | China, Kunming

Gisteren en vandaag heb ik weinig anders in Kunming gedaan dan nadenken welke route ik hierna ga nemen. Ik ben tot de volgende conclusies gekomen:

- Myanmar over de grens is een rompslomp en duur (200E voor een vergunning, los van een visum) en het land verlaten moet sowieso met vliegtuig tenzij ik terugga naar China

- Myanmar overslaan en vliegen van Kunming naar Bangladesh of India is niet mogelijk zonder visum, en in Kunming zijn er geen ambassades van die landen

- Mocht Tibet dichtblijven en ik ben in Nepal, dan moet ik vanaf Kathmandu vliegen en zal nu al moeten nadenken waarheen

De enige logische route, los van Bangladesh, India, Nepal en eventueel Tibet overslaan, is nu naar Laos, Vietnam, Cambodja en Thailand te gaan, visa voor Bangladesh en India halen in Bangkok, vliegen naar Dhaka, reizen in Bangladesh, India en Nepal. Als Tibet dan open is, ook daarheen reizen en over land terug naar Kunming en zuidwaarts terug naar Bangkok. Is Tibet nog dicht, vliegen van Kathmandu naar Bangkok.

Deze optie geeft me tijd om de situatie in Tibet te blijven volgen en vliegen van en naar Bangkok is meestal het goedkoopst. Het enige wat ik hierdoor misloop is Myanmar, maar wat ik gehoord heb is dat land reizen toch lastiger dan andere landen (edoch ook spannender).

Om de keuze voor deze optie kracht bij te zetten heb ik vandaag een visum aangevraagd voor Laos bij het consulaat hier en heb mijn eerste malariapil geslikt. Morgenavond vertrek ik naar Dali. Daarna reis ik naar Jinghong om daar uit te zoeken of het mogelijk is Laos binnen te komen via de Mekong rivier. Stukken spectaculairder dan gewoon over de grens. Ook duurder waarschijnlijk.

• 28 April 2008 - 11:03

Raymond:

Ik snap dat je daar over na moest denken, ik moest het alleen al tien keer lezen wilde ik weten waar het over ging. oh feyenoord heeft trouwens de beker gewonnen, dat wilde je vast wel weten.

Veel plezier nog verder en tot het volgend bericht,

Groetjes,

Ray

• 28 April 2008 - 11:35

Arjan:

Baas B.

Myanmar moet je gezien hebben hoor! Je kan bij Noord Thailand erin (tachilek). Je MOET dan vanaf kengtung vliegen binnenlands. Alternatief: Je vliegt erin vanuit Thailand. Om eruit te willen MOET je inderdaad weer vliegen. Mijn inziens is het wel de moeite waard echter!!

Als je wilt weten welke grensovergangen uberhaupt open zijn kan je het best op het Thorn Tree forum van lonely planet kijken.

veel plezier, niet teveel zorgen maken!

Arjan

• 28 April 2008 - 15:15

Jolanda :

Hee Ron,

Best lastig om een keuze te maken. Kan me voorstellen dat je daar even over na hebt moeten denken. Veel succes met je uiteindelijke keuze. Wat je ook doet, je gaat vast weer een heel groot avontuur tegemoet.

Groetjes, Jolanda.

• 28 April 2008 - 18:44

Ria:

spannend allemaal
    hoeveel malaria pillen moet je slikken
    wij barsten ook van de muggen
    het is hier eindelijk mooi weer
    we hebben gisteren voor het eerst in de cabrio gereden
    groetje

• 28 April 2008 - 20:41

Allart:

Dude!

De keuze is reuze lijkt me!
    Zoals Arie al zegt: Myanmar moet je gezien hebben, is echt de moeite waard, supersafe en je kan makkelijk reizen, in ieder geval wel toen wij daar waren. Als je ergens niet mag komen merk je dat snel genoeg...

Verder vind ik Bangladesh zeker een aanrader maar daar moet je wel begeleiding hebben anders is er echt geen reet aan.
    Ik ken een "local" daar die je wel kan rondleiden (vind ie prachtig) maar die zit nu in Vietnam...
    Er is nul komma nul infrastructuur voor toeristen/buitenlanders.

Bangkok lijkt me nu de beste/goedkoopste/meest praktische oplossing ivm visa.

En ohja: vergeet er niet een beetje van te genieten!! ;-)

grtz

• 29 April 2008 - 09:28

Tante Riet:

Beste Ron. Met interesse lees ik jouw verslag.Ik benijd je niet.,maar gun het je van harte.Liefs.

• 29 April 2008 - 13:16

Annemarije:

Sodeju Ron, wat een gepuzzel en geplan! Nou, je doet vast het juiste! Groetjes en succes! XXX Annemarije.

• 01 Mei 2008 - 09:00

Karel:

wat je ook beslist; het levert vast weer leuke avonturen op! Godspeed, young traveller!!