Tropisch China - Reisverslag uit Jinghong, China van Ron Jong - WaarBenJij.nu Tropisch China - Reisverslag uit Jinghong, China van Ron Jong - WaarBenJij.nu

Tropisch China

Door: Ron

Blijf op de hoogte en volg Ron

05 Mei 2008 | China, Jinghong

Vandaag, mijn 3e en laatste dag in tropisch China, regent het al de hele dag. Gisteren en de dag ervoor was het daarentegen droog en bloedheet, boven de 30 graden. Heerlijk weer dus, wel veel muggen. Dadelijk zal ik iets van een poncho moeten vinden want de aankomende weken zal ik meer van dit soort weer tegenkomen.

De busreis van Dali naar Jinghong viel mee. Althans, de duur van de reis: 12 i.p.v. de vooraf beloofde 18 uur. De kwaliteit van de rit was wel bedroevend. Het was een slaapbus, dus vol met bedden. Maar enkel gemaakt voor Chinezen, dus ik kon een relaxte lighouding met mijn lengte wel vergeten.. ware het niet dat er niemand achterin de bus lag en ik daar diagonaal prima kon liggen. Jammer dat de buschauffeur over de weg ragde waardoor ik enkele malen compleet "airborn" werd, en met een harde knal weer neerplofte. Waarschijnlijk was deze rijstijl debet aan de 6 uur kortere tijdsduur van de rit.

Mijn plan was om direct naar het tropisch park 50km noord van Jinghong te gaan om daar o.a. wilde, witte olifanten te bekijken, en daar te overnachten. Toen de overnachtingsprijs het 20-voudige bleek dan wat in mijn boek stond, besloot ik daar slechts enkele uren rond te kijken en terug te gaan naar Jinghong. Olifanten heb ik niet gezien (laten zich alleen zien in de ochtend en avond) maar ik heb wel andere mooie beesten gezien: aapjes, varanen, beren, vogels. Het park is prachtig, je waant je in de tropen... nee, je bént in de tropen. Een Chinees klopte op de schouder van zijn vrouw, wees naar mijn voeten en maakte het gebaar van "wat groot!". Achter mijn rug, maar ik heb ogen in mijn rug dus zag het en lachte erom. Andere groepen Chinezen zeiden iets tegen elkaar als ze mij zagen en moesten toen lachen. Mijn gok is dat ze de grap maakten dat ze toch nog een wilde, witte olifant zijn tegengekomen.

In Jinghong ingecheckt in een leuk hosteltje, met de mij welbekende bananenbomen. Overal hagedissen. De stad verkend, maar superboeiend is het niet, los dan van de Mekong rivier waar ik morgen over ga varen. Jinghong is overigens een gehucht. Slechts 100.000 man en een paardekop. Klinkt cynisch, maar in China is dit echt een gehucht. Kom zelden andere buitenlanders tegen, en als ik ze tegenkom zijn het altijd Duitsers of Fransen.

Blijkbaar is mijn reisboek uit 2007 niet accuraat meer; veel bezienswaardigheden, uitgaansgelegenheden en andere gebouwen zijn permanent gesloten. Prijzen kloppen meestal ook niet. En de bootrit van China direct naar Laos schijnt niet te kunnen. Het alternatief is prima: van Jinghong over de Mekong naar Chang Saen, Thailand. Daar de bus pakken naar Chang Khong, 30 kilometer verder. En daar een veerboot naar Huay Xay, Laos. Enige nadeel is dat ik een bladzijde in mijn paspoort moet opofferen voor Thailand. Geen idee of ze dezelfde bladzijde gebruiken als ik over enkele weken nogmaals Thailand inga. De rit in de boot duurt overigens 8 uur en kost 80 euro. Redelijk prijzig dus, maar waarschijnlijk zeer de moeite waard.

Ik kijk ernaar uit om naar Luang Prabang en Vientiane te gaan omdat in de laatste plaatsen waar ik was (Kunming, Dali, Jinghong) amper andere reizigers te vinden zijn en met een willekeurig ander persoon reizen is vaak toch leuker. Hoe ik ga reizen in Laos weet ik nog niet. Ik twijfel of ik misschien een mountainbike moet kopen en naar Vietnam ga fietsen. Klinkt wel stoer, op de fiets naar Vietnam.

  • 05 Mei 2008 - 09:05

    Gerda:

    Even laten weten dat ik steeds met heel veel interesse je berichten lees: blijven schrijven dus! Gelukkig hoeven we niet meer zo jaloers te zijn op het mooie weer bij jou: ook wij kunnen hier verbranden door de heerlijk warme zon...
    Heel veel reisplezier, ik hoop dat je nog veel boeiende mensen gaat ontmoeten!

    Groeten uit de luie stoel in Nieuwegein..

  • 05 Mei 2008 - 15:29

    Ino:

    leuk om je zo te volgen. Allemaal plekken waar ik ook ooit eens was! en ja zo'n bus! Bussen in Thailand rijden helemaal als gekken! Laos, Thailand: apen.In de oude kmertempels huizen hele kolonies. Zien er leuk en schattig uit maar kunnen zeer vervelend zijn en gemeen bijten. Om ze op afstand te houden; in elke hand een steen, tegen elkaar slaan; het geluid schikt te af.
    groet


  • 05 Mei 2008 - 20:25

    Tante Rier:

    Beste Ron.Het is me wat met jouw.Toch lees ik met verwondering alles wat je mee maakt,geweldig.Veel plezie, en tot een volgende keer

  • 06 Mei 2008 - 08:07

    Raymond:

    Nou, Ron wees blij dat je niet naar Myanmar bent gegaan, het schijnt daar nogal te stormen (tropische cycloon, 40.000 vermisten hoorde ik net op de radio). Nou ik hoop dat ze in de jungle ook computers en internet hebben, leuke verhalen namelijk. Ik spreek je later en veel plezier,

    Ray

  • 07 Mei 2008 - 10:05

    Martijn:

    Hé Ron,
    Alles goed? Hier eindelijk mooi weer.
    En laatst misten we je wel op Koninginnedag, hoor!
    Ik zal je binnenkort wel even een link sturen met foto's zodat je de dag, waar jij natuurlijk ook bij had moeten zijn, mee kan beleven. :)
    Houd je het nog een beetje vol met het weer (en bijbehorende insectjes)?

    Verder nieuws: het bowlseizoen is bijna afgelopen, maar voor mij helemaal. Heb een onstoken pees in de schouder. En we hebben ook al een vervanger voor je voor volgens seizoen: Niels, die wel eens vaker met ons meegooide voor de lol. We zullen hem zeggen dat ie net zo lang mee kan doen tot jij terugkomt.

    Zeg, vermaak je nog even daar!
    O ja, gaat alles nog naar wens? Geen tegenslagen?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ron

Actief sinds 23 Jan. 2008
Verslag gelezen: 290
Totaal aantal bezoekers 164632

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2018 - 22 September 2018

The Hunt for the Big Five

07 Augustus 2014 - 12 September 2014

Rondje om de wereld

27 Juni 2013 - 08 Juli 2013

Turbotoer Europa

01 Maart 1978 - 01 Januari 2013

Overig

11 Januari 2012 - 04 Februari 2012

Sahara Rally 2012

20 Mei 2011 - 23 Juni 2011

Eilandhoppen Indische Oceaan 2011

12 Juli 2010 - 03 September 2010

Zomer Noord-Amerika 2010

12 December 2009 - 24 December 2009

Ierland 2009

23 Maart 2008 - 02 April 2009

Wereldreis 2008 - 2009

09 Oktober 2007 - 21 Oktober 2007

Egypte & Jordanië 2007

16 Oktober 2005 - 29 Oktober 2005

Marokko 2005

15 September 1998 - 01 Juli 1999

Backpacken in Australië

Landen bezocht: