De Jong over de Mekong - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Ron Jong - WaarBenJij.nu De Jong over de Mekong - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Ron Jong - WaarBenJij.nu

De Jong over de Mekong

Door: Ron

Blijf op de hoogte en volg Ron

07 Mei 2008 | Laos, Vientiane

Het is pas enkele dagen na mijn vorige bericht maar de afgelopen 2 dagen waren, zoals Engelsen het zouden zeggen, wicked.

's Ochtends vroeg in Jinghong naar de haven, door de douane om vervolgens in een klein busje naar een ander plaatsje te rijden alwaar de boot was. Douanebeambte mee in de bus, want officieel mag je niet meer in China zijn, paspoort afgestempeld. Niemand kan de bus meer uit.
De boot bleek de verwachte speedboot te zijn, 50 plaatsen binnen. Gelukkig was er achter een ruimte buiten (zie filmpje hieronder) waar ik een flinke tijd van de 10 uur gespendeerd heb. De wind doet je vergeten dat de zon verschrikkelijk brandt. Ik besefde dat net op tijd zodat mijn armen en gezicht een gezonde rode kleur hebben, maar geen branderig gevoel.

Het is raar om van land A (China) naar land B (Thailand) te gaan door te varen tussen land C (Myanmar) en land D (Laos). De Chinezen aan boord vonden het ook prachtig. Continu wijzen naar het oosten en westen en respectievelijk "Laos!" en "Myanmar!" roepen. De meesten zijn er waarschijnlijk nooit geweest.

De Mekong rivier is prachtig, doch erg smerig. Iedereen doet er van alles mee (met name hun behoefte, maar anderen wassen zich er ook in). Donkerbruin; als je je hand erin steekt, zie je hem niet meer. Aan beide oevers een prachtig uitzicht; bomen, rotsen, werkende mensen, spelende kinderen. Het hele beeld deed me denken aan een computerspel uit begin jaren '90: Gunboat. Zelfs de sampans ontbraken niet. Onderweg 10 minuten in een hevige tropische stortbui beland. Een heerlijke afkoeling in deze broeierige hitte.

Uiteindelijk gearriveerd in Chang Saen, Thailand. Direct door naar Laos lukte niet meer omdat de grens al gesloten was tegen die tijd. Dus overnacht in een hostel in Thailand. Raar gevoel om exact 10 jaar later weer in dit land te zijn, hoewel het nu maar voor 1 dag was. Hostel prima, gegeten in een restaurant aan de overkant. Eten goed, wel veel insecten. Rond elke lamp vliegen letterlijk duizenden vliegen. De bal vol vliegende insecten was zeker zo groot als 6 bijenkorven (niet de winkelketen).

Vanochtend naar Chang Khong, het grensplaatsje met Laos. Om daar te komen was al een avontuur. Eerst bleek er een minibus te zijn. Maar later bleek dat toch niet het geval. Daarna zou iemand me op een brommer er brengen (58 kilometer). Maar na 2 kilometer stopte de brommer, zei de jongeman me af te stappen, en reed weg. Hij bleek me afgezet te hebben bij een soort bushalte: een particulier met een grote jeep wacht daar tot er 15 mensen naar Chang Khong willen, en vervoert ze dan voor 50 baht. Toen ik op deze plek aankwam waren er al 9 wachtenden. 2 uur later vertrokken we en deden er ook 2 uur over om in Chang Khong te komen. Jeep volgepropt, ik had een zwevende plek voornamelijk over de benen van alle anderen mensen. In Chang Khong snel door de douane, de boot in en 2 minuten later voet aan wal gezet in Laos. Daar ook in no-time door douane. In Houay Xai ingecheckt in een hostel. Ik deel een kamer met Nathalie, een Engelse meid die alleen reist en die ik ontmoette in de jeep. Wij de enige buitenlanders. In de hostel wilde ze haar gsm opladen en kreeg 220V door haar lichaam. Goed om te weten dat de stopcontacten niet altijd even betrouwbaar zijn hier.
Nathalie gaat morgen een 3-daagse toer doen naar het Bokeo-park. Prachtig, maar erg duur: 120E. Ik heb een bootticket gekocht over de Mekong van Houay Xai naar Luang Prabang. Die doet er 2 dagen over. Ik overnacht ergens halverwege. Het schijnt een prachtige rit te zijn, dus ik kijk ernaar uit.

  • 07 Mei 2008 - 10:29

    Fiona:

    Hoi Ron,

    Geniet van de boottocht en van Laos!

    Groetjes,
    Fiona

  • 07 Mei 2008 - 11:25

    Renate:

    whoehooeeeee, klinkt súperrrr!!! Ik ben nu op mijn werk, hopelijk vanavond tijd (Joost heeft pc de hele tijd nodig voor werk) voor een lange mail met foto's.

    Liefs en véél plezier!
    Je zus

  • 07 Mei 2008 - 12:31

    Je Vader:

    De Jong over de Mekong.

    Geweldig Ron, geniet er van. Ik doe het helemaal verkeerd. Ben namelijk aan het schilderen.
    Liefs je vader.

  • 07 Mei 2008 - 15:21

    Allart:

    Onvoorstelbaar! Een beetje hardwerkende mensen lastig vallen met die avonturen van je ;-)!!!
    Gelukkig is de zon en 25 graden buiten ook geen marteling...
    Ik ga maar eens een terrasje pakken denk ik! Geniet ervan!

    Grtz

  • 07 Mei 2008 - 18:06

    Jeroen:

    Mooi avontuur weer Ron! Over de Mekong gesproken, heb je de Mekong whisky al gehad?

  • 07 Mei 2008 - 19:48

    Tante Riet.:

    Wat geniet ik van al je belevenissen.En wat zie je er goed uit een echte Hollandse kop.Succes verder.

  • 09 Mei 2008 - 07:43

    Lia :

    Hoi Ron even een berichtje uit Nieuwegein wij zijn weer terug uit Lloret Loraine en ik heel leuk gehad maar niet te enevaren met wat jij meemaakt natuurlijk.
    De verhalen zijn weer geweldig en lees dat je erg geniet houen zo doe voorzichtig ik hoor weer van je Lia

  • 10 Mei 2008 - 12:04

    Hans:

    Hallo Ron,

    Heb je nog mensen gezien bij Myanmar? Dat land heeft net een tycoon over zich heen gekregen...

    Ben benieuwd naar Laos, van dat land heb ik nog nooit wat gehoord.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ron

Actief sinds 23 Jan. 2008
Verslag gelezen: 233
Totaal aantal bezoekers 165664

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2018 - 22 September 2018

The Hunt for the Big Five

07 Augustus 2014 - 12 September 2014

Rondje om de wereld

27 Juni 2013 - 08 Juli 2013

Turbotoer Europa

01 Maart 1978 - 01 Januari 2013

Overig

11 Januari 2012 - 04 Februari 2012

Sahara Rally 2012

20 Mei 2011 - 23 Juni 2011

Eilandhoppen Indische Oceaan 2011

12 Juli 2010 - 03 September 2010

Zomer Noord-Amerika 2010

12 December 2009 - 24 December 2009

Ierland 2009

23 Maart 2008 - 02 April 2009

Wereldreis 2008 - 2009

09 Oktober 2007 - 21 Oktober 2007

Egypte & Jordanië 2007

16 Oktober 2005 - 29 Oktober 2005

Marokko 2005

15 September 1998 - 01 Juli 1999

Backpacken in Australië

Landen bezocht: