Mensen, kinderen - Reisverslag uit Beijing, China van Ron Jong - WaarBenJij.nu Mensen, kinderen - Reisverslag uit Beijing, China van Ron Jong - WaarBenJij.nu

Mensen, kinderen

Door: Ron

Blijf op de hoogte en volg Ron

05 April 2008 | China, Beijing

Wauw, wat veel mensen hier in Beijing. En ik dacht dat Nederland al druk was. Maar goed, eerst nog mijn verslag van de dagen in Mongolië.

Na mijn vorige bericht wilde ik gaan slapen maar zag ik 2 Mongolen dammen met schaakstukken. Ik vroeg of iemand ook kan schaken, en ze wezen allemaal direct naar 1 jongeman. De gastheer zei dat hij echt heeeeeeel goed is. Dus mijn reactie direct: "Mooi! Ik hou van uitdagingen". Na een saai en afwachtend begin ging ik vol op de aanval en zette een prachtige val op waarmee ik zijn koningin te pakken had. Toen zijn koning ook nog eens in een beroerde situatie terechtkwam, gaf hij op. Mongolië - Nederland: 0-1.

Ik kon niet slapen die nacht. Elke 3 uur komen ze de kachel aansteken. Nu is dat wakker worden al niet zo prettig, maar de kachel is LOEIHEET. Ik dacht dat ik levend gekookt werd. Dus ik gaf aan voortaan geen kachelservice in de nacht meer te willen. 's Ochtends ontbeten en toen een flink stuk gaan wandelen. De hond ging uit zichzelf mee. Later hoorde ik dat het een gasthond is, waarschijnlijk getraind om gasten te begeleiden. Ik liep 3 uur en hij liep altijd om me heen mee, steeds opletten waar ik liep. Rustte ik uit, dan kwam hij naast me liggen. Hij werd overigens nog aangevallen door 2 waakhonden, die ik vervolgens heb weggejaagd. Daarna gebeurde het nog een paar keer dat er honden blaffend op hem afkwamen, maar toen ik naar hen toe rende, werden ze bang. Haha, en dat noemt zich waakhond!
Toen ik op een heuvel was en genoten had van het uitzicht, merkte ik dat ik mijn handschoenen verloren had. Dus zelfde weg weer terug. Gelukkig gevonden. Er staat weliswaar een keiharde en ijskoude wind, maar ze lagen uit de wind. Anders had ik een probleem. Overigens is het zowel heet als koud in Mongolië. De zon en de grond is bloedheet, de wind ijskoud. Dat geeft een bijzonder landschap: droog, woestijnachtig, met sneeuw. En damp, zelfde effect als je water in een hete pan gooit.

Het eten is altijd lekker en altijd (te)veel. Ik wilde een biertje bestellen maar zag niemand. Toen liep ik naar enkele hulpjes van het hotel die achter internet zaten. Gezonde jongens zaten blote vrouwen te kijken. Om hen voor een misschien beschaamd gevoel te behoeden deed ik of ik niks had gezien.

De volgende dag heb ik 8km heen en terug gelopen naar Turtle Rock, een rots in de vorm van een schildpad. Hond weer mee uiteraard. Er stond een bus vol met Koreanen, die niet alleen vele foto's van de rots maakten, maar ook van een zekere Nederlander ter plaatse. Ik had geld moeten vragen, was ik nu binnen geweest.

Dan de treinreis naar Beijing. Deze trein zat vol met buitenlanders! Ik zat in een coupé met 3 andere Nederlanders die ook de wereld gaan reizen voor een jaar. 1 van hen had visa problemen. Zijn visum was al een jaar verlopen. Niet goed gecheckt. Maar gelukkig geen probleem. Hij hoefde alleen maar te zeggen dat hij niet naar Tibet gaat, en kon een visum aan de grens kopen.
Overigens moesten we bij de grens 4 uur wachten omdat het onderstel van de trein verwisseld moet worden. Het spoor van China heeft een andere grootte dan Mongolië en Rusland.

De volgende dag ontbeten met een Engelsman in het Chinese restaurant aan bood, met stokjes uiteraard. Hij vertelde me dat hij 8 dagen in de Gobi geweest was. De reden waarom hij reist is eigenlijk triest: zijn broer die gek was op reizen, was 4 maanden geleden op 31-jarige leeftijd overleden aan een hartstilstand. Vader van een 2-jarig dochtertje. De Engelsman vertelde me dat hij zijn broer mee heeft genomen op reis, van boven. Ontroerend.

Aankomst in Beijing. Het was even zoeken in de "hutong" (binnenwijkjes/steegjes) maar toen vond ik het hostel dat ik in mijn boek uitgekozen had. Prima hier (ik internet er nu). Een soort binnenplaats met kunstwerken. Op de 1e verdieping zijn kamers, waar ik er 1 van heb. Gisterenavond de stad ingegaan. De grote foto van Mao op het Tian'anmenplein gezien. Tot 2 maal toe spraken Chinese dames mij aan in goed Engels. De eerste 2 dames lieten mij allemaal kunstwerken zien. Ze wilden aan het eind ook iets verkopen, maar helaas. Daar heb ik geen ruimte voor in mijn backpack. Het 2e stel dames hebben mij een poot uitgerukt. Het volgende gebeurde. Ik vertelde wat te gaan eten en ze zeiden met me mee te lopen. Toen stelden ze voor wat thee te drinken in een theehuis. Waarom ook niet, dus wij daarheen. 10 soorten thee gedronken, op een traditionele manier. Hartstikke leuk, maar toen ontdekte ik enkele dingen die ik nog niet wist: word je uitgenodigd voor iets, dus jij bent de gast, dan betaal jij. Voor iedereen dus. Daarnaast is thee megaduur hier. En omdat ik overrompeld was, heb ik ook niet afgedingd op de thee die ik gekocht heb. Kortom: redelijk wat geld armer en een ervaring, les en balend gevoel rijker.

Vandaag de verboden stad bezocht. Heel indrukwekkend. Daarna een park gezien, ook schitterend. En vervolgens wat kleding gekocht omdat mijn winterjas toch wel erg warm is. Ook wat linnen broeken. Ik probeer af te dingen, iets wat ik probeer te leren hier in China. Maar de verkeerde plaats uitgekozen: de plaatselijke groothandel. Afdingen... ze keken me aan met een raar gezicht. Later hoorde ik dat de prijzen daar al normaal (laag) zijn, dus prima. Overigens sprak niemand er Engels maar met behulp van een boekje Engels/Mandarijns ging het prima.

Morgen wil ik Mao zien in het mausoleum, en de Tempel van de Hemel. Maandag naar de muur en dinsdag wil ik richting Xian.

Als laatste nog een opmerking aan alle mensen die berichtjes achterlaten in het gastenboek: ik lees ze allemaal en vind het heel erg leuk, dus ga er vooral mee door! Echter, ik reageer er niet op omdat me dat teveel tijd kost.

  • 05 April 2008 - 09:32

    Ria:

    ron wat vind ik dit leuk om te lezen
    fijn dat het nog steeds goed gaat
    vooral dat thee drinken moest ik vreelijk om lachen
    ik stort ook wat op jou rekening voor een rondje thee

    het rek.nr vraag ik wel aan je ouders

    groetjes ria spruit

  • 05 April 2008 - 09:49

    Allart:

    Hey man!
    Lekker in de smog daar? Die was verschrikkelijk toen ik er was...
    Jammer dat je getild bent, maar in ieder geval had je het door! Als ze het echt goed doen merk je er nix van ;-)

    groeten!

  • 05 April 2008 - 13:08

    Jolanda Hoogeboom:

    Hee Ron,

    Klinkt allemaal super wat je daar meemaakt. Beetje jammer dat ze je hebben opgelicht, maar wel leuk om thee drinken op traditionele wijze mee te maken. Geniet van alles wat je nog gaat meemaken daar!! Kijk uit naar je verhalen.

    Groetjes, Jolanda.

  • 05 April 2008 - 16:51

    Tante Riet.:

    Geweldig,ik geniet met je mee.
    Heel normaal dat je niet iedereen kan antwoorden.
    Nou,Ron geniet maar,
    Tot de volgende keer.

  • 05 April 2008 - 18:45

    Hans Van Ommeren:

    Hé Ron,

    Grappig om je verslag te lezen... Hopelijk hebben de chinezen je naar goed gebruik wel héél erg veel thee voor je geld gegeven???

    Groet,

    Hans

  • 06 April 2008 - 00:52

    Jeroen:

    Mooie verhalen weer Ron.
    Ook nog bij Han op de thee geweest?

    Groeten,
    Jeroen

  • 06 April 2008 - 09:47

    Annemarije:

    Hee Ron! Fantastisch hoor! Dat je nu helemaal daar zit! Onwerkelijk ook! Ik loop zometeen weer over de Oude Gracht :) Groetjes en enjoy! Anne.

  • 06 April 2008 - 12:03

    Lia :

    He Ron wat een geweldig verslag ik ben toch wel een klein beetje jalours op jou maar ja ik ben ook te oud daar voor ????? niet reageren hoor !!!!! maar in mijn volgende leven ga ik met je mee hoor ha ha ik kijk weer uit naar je volgende verhaal heel veel groetjes en doe voorzichtig lieverd gr. Lia

  • 06 April 2008 - 12:08

    Lia :

    He Ron sorry hoor ben ik vergeten bij ons is de thee goedkoop hoor (gratis ) alleen zonder dames maar als je wil kijk ik wel voor je wat er voorbij loopt die krijg je er dean bij zwaai zwaai Lia

  • 06 April 2008 - 16:01

    Coby&John:

    Hoi Ron,

    Fantastische belevenissen weer en ontzettend leuk geschreven!
    Wanneer plaats je wat meer foto's?

    Grtz, Coby&John.

  • 06 April 2008 - 16:13

    Lisette Gras:

    Hoi Ron,

    Ik wilde alleen effe laten weten dat ik je verhalen lees en ervan geniet.

  • 07 April 2008 - 05:51

    Je Moedertje:

    Oeps Ron, wat leuk dat zoveel vrienden in zo korte tijd een berichtje voor je hebben achtergelaten he. Die van Ria vind ik geweldig! Dus bij deze als je het leest Ria, Ron's banknr. is 13.46.31.218. Namens Ron in ieder geval alvast bedankt Ria!!

  • 07 April 2008 - 18:16

    Ino:

    ik ben verliefd geworden op beijng, ken daar de weg beter dan Amsterdam; bezoek de net gerestaureerde tinning temple (kmerr stijl; vergeet de lamatempel niet (Yong He Gong) niet; het capital museum (de nieuwe Muxidi 64)is indrukwekkend en heerlijk om te vertoeven, ga zaterdag of zondag naar de panjiciyaun (pantjamarkt) en leer daar afdingen! mocht je de hoogvlaktes nog met de trein weten te regelen bel Pelden; gids. Vloeiend engels pelden06@yahoo.com Hij kent alle mogelijkheden. tel 13638985770
    geniet met volle teugen!
    groet ino en het oude zomerpaleis, en de beeltower en prince gong's residence en white cloud temple en...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ron

Actief sinds 23 Jan. 2008
Verslag gelezen: 337
Totaal aantal bezoekers 164672

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2018 - 22 September 2018

The Hunt for the Big Five

07 Augustus 2014 - 12 September 2014

Rondje om de wereld

27 Juni 2013 - 08 Juli 2013

Turbotoer Europa

01 Maart 1978 - 01 Januari 2013

Overig

11 Januari 2012 - 04 Februari 2012

Sahara Rally 2012

20 Mei 2011 - 23 Juni 2011

Eilandhoppen Indische Oceaan 2011

12 Juli 2010 - 03 September 2010

Zomer Noord-Amerika 2010

12 December 2009 - 24 December 2009

Ierland 2009

23 Maart 2008 - 02 April 2009

Wereldreis 2008 - 2009

09 Oktober 2007 - 21 Oktober 2007

Egypte & Jordanië 2007

16 Oktober 2005 - 29 Oktober 2005

Marokko 2005

15 September 1998 - 01 Juli 1999

Backpacken in Australië

Landen bezocht: