Aapjes kijken - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Ron Jong - WaarBenJij.nu Aapjes kijken - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Ron Jong - WaarBenJij.nu

Aapjes kijken

Door: Ron

Blijf op de hoogte en volg Ron

10 Augustus 2008 | Indonesië, Batavia

Na een rit van zo'n 30 uur gisteren dan eindelijk beland in de jungle van noord Sumatra: Bukit Lawang. Op Sumatra zijn, samen met Borneo, nog de enige wilde orang-oetans en die ben ik dan ook van plan te zien vandaag en morgen.

De volgende dag in Singapore heb ik gebruikt om Sentosa te bekijken. Het is net een soort attractiepark, en zo duur dat je voor elke attractie weer de entreeprijs moet betalen! Maar ik heb me vermaakt in de luge (met een klein karretje de heuvel af met scherpe bochten), de kabelbaan over het water, de 3D-Cinemax show (waarin je het gevoel had in de film te zitten, een beetje zoals het Omniversum in Den Haag) en een 4D-piratenfilmpje met Eric Idle en Leslie Nilson in de hoofdrollen. Dus je begrijpt dat dat met die 2 lachen, gieren, brullen was. Ook 3D, de vierde dimensie was de wind door je haren, het water in je gezicht en de bewegende banken waar je op zat.

De volgende dag vroeg op om de eerste veerboot naar Batam te pakken. Ik kwam er om 09:00u aan, maar het was ter plaatse slechts 08:00u. Het is een van die rare plekken in de wereld waar je naar het oosten reist en de tijd teruggaat, waar je verwacht dat hij vooruit gaat. Toch was ik nog altijd een half uur te laat voor de enige boot naar Sumatra vanaf dit eiland, en was dus verplicht een dag op dit relatief dure (niet in vergelijking met Singapore, maar wel met overig Indonesië ) en industriële eiland te verblijven. Niks gedaan de hele dag.

De volgende ochtend vertrok de boot om half 8 in de ochtend en kwam 7 uur later aan in Dumai, halverwege de oostkust van Sumatra. Daar moest ik 3 uur wachten op een bus naar Medan. De man die toeristen ophaalt vanaf de haven naar het busstation (hij zei dat het echt een baan is) vroeg mijn beroep. Ik zei leraar. Hij meteen enthousiast. Hij bleek een broer te hebben die Engelse les geeft en als er buitenlanders aankomen in Dumai die moeten wachten op de bus, dan neemt hij hen mee naar de klas om met de studenten te praten. Uiteraard sloeg ik dit niet af. Een uur later stond ik voor de klas met 12 pubers van 16/17-jarige leeftijd. De ene erg verlegen en zacht-pratend, de andere zeer zelfverzekerd en overtuigd in goed Engels. Een uur met hen gebabbeld. Ze mochten me alles vragen, ik antwoordde dan en de leraar analyseerde mijn Engelse antwoord en waarom ik bijvoorbeeld zei "not anymore" in plaats van "no" op de vraag of ik huisdieren heb.

De bus vertrok en ik had een directe bus met airco verwacht (ik meen dat de man me dat verteld had) maar nee. Wat ik kreeg voorgeschoteld was een combinatie van de busrit naar Sam Neau in Laos (waar de chauffeur de hele nacht keiharde muziek opzette), de busrit van Dali in China (waar de chauffeur zo roekeloos reed waardoor ik menigmaal de lucht in vloog) en de busrit naar de grens in Cambodja (op een verschrikkelijke weg). En dat dan 10 maal zo erg met een aanvulling van huilende kinderen en totaal geen ruimte om je te bewegen (vanwege alle bagage in het gangpad en hoe dan ook een gemiddelde van 2 personen per stoel). Bovendien stopte we elke 3 minuten om nieuwe mensen op te pikken. Elke keer dat ik dacht dat de bus nu toch echt volledig vol was, bleek het toch mogelijk er nog iemand bij te proppen. De rit duurde 14 uur, waarvan ik er 2 geslapen heb in periodes van 10 minuten. Helaas was ik er daarna nog niet. In Medan moest ik nog een 4 uur durende rit maken door de jungle naar Bukit Lawang. Deze rit had slechts een roekeloos rijdende chauffeur, harde muziek en een slecht wegdek. Goddank niet overbevolkt en geen huilende kinderen. In de bus kwam ik 3 andere Nederlanders tegen, de eerste buitenlanders die ik zag sinds Singapore. Met hen heb ik vanochtend het voeren van de orang-oetans gezien (er waren er niet veel; ze zijn semi-wild en komen wanneer ze zelf willen). Morgen ga ik met 2 van deze Nederlanders een dagtrip door de jungle doen, waar we hopelijk veel meer wilde en semi-wilde apen zullen zien. De wilde zijn spannender en minder gewend aan mensen. Ze weten wel allemaal dondersgoed dat er vaak eten zit in de tassen op onze rug. Dus die zal ik moeten beschermen.

Dat er internet in dit plaatsje is, verbaasde niet alleen mij, maar ook mijn gids voor morgen. En hij is een local. Het is dus niet verrassend dat het traag en duur is. Vandaar dat de foto's (en 1 filmpje van de laatste busrit voor een impressie) later volgen, wanneer ik een snellere verbinding heb.

  • 10 Augustus 2008 - 08:14

    Ino:

    Doe 'Juli' de groeten. Pracht beest: niet meer wild te krijgen, te lang onder de mensen. Leeft 'in het wild' maar zoekt de mensen op.
    groet ino

  • 10 Augustus 2008 - 09:17

    Tante Riet.:

    Ron,bedankt voorje geweldige reisverhalen.
    Hou je goed. Groetjes.
    je tante.

  • 14 Augustus 2008 - 14:04

    Annemarije:

    Hee Ron! Wat heerlijk dat je nu in indonesie bent!!! Doe de eilanden de groeten van me! Liefs van Anne.

  • 15 Augustus 2008 - 14:20

    Renate:

    Hee Ron!

    Wat een heerlijk verhaal weer. Ik hoorde van mama dat je nu een 'overheerlijke' busrit van 48 uur gaat maken....ik ben jaloers op je! ;-) haha. Ik ga nú zo'n beetje weg: naar Lowlands!! Jop is voor drie nachten bij pama en wij maar feesten! Beetje rare week hebben wij gehad, daarom nog geen mail van mij. Vertel ik in mijn mail als ik terug ben van Lowlands.
    Veel plezier daar!
    Liefs van je zus

  • 17 Augustus 2008 - 17:32

    Annie V.d.Berg:


    Hoi Ron sinds kort kunnen wij ook mee genieten van die spannende reis die jij aan het maken ben Je vader heeft ons zo nieuwschierig gemaakt Het ga je goedJan en Annie v.d.Berg

  • 18 Augustus 2008 - 09:21

    Jeroen & Annlies:

    Hej Ron, groetjes van de 2 Nederlanders van de jungle tocht. We hebben toch wat aapjes kunnen meepikken. Veel succes op je mooie reis nog en hopelijk gaat het allemaal lukken overland !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Batavia

Ron

Actief sinds 23 Jan. 2008
Verslag gelezen: 211
Totaal aantal bezoekers 165730

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2018 - 22 September 2018

The Hunt for the Big Five

07 Augustus 2014 - 12 September 2014

Rondje om de wereld

27 Juni 2013 - 08 Juli 2013

Turbotoer Europa

01 Maart 1978 - 01 Januari 2013

Overig

11 Januari 2012 - 04 Februari 2012

Sahara Rally 2012

20 Mei 2011 - 23 Juni 2011

Eilandhoppen Indische Oceaan 2011

12 Juli 2010 - 03 September 2010

Zomer Noord-Amerika 2010

12 December 2009 - 24 December 2009

Ierland 2009

23 Maart 2008 - 02 April 2009

Wereldreis 2008 - 2009

09 Oktober 2007 - 21 Oktober 2007

Egypte & Jordanië 2007

16 Oktober 2005 - 29 Oktober 2005

Marokko 2005

15 September 1998 - 01 Juli 1999

Backpacken in Australië

Landen bezocht: