Een stukje oud-Holland - Reisverslag uit Malakka, Maleisië van Ron Jong - WaarBenJij.nu Een stukje oud-Holland - Reisverslag uit Malakka, Maleisië van Ron Jong - WaarBenJij.nu

Een stukje oud-Holland

Door: Ron

Blijf op de hoogte en volg Ron

31 Juli 2008 | Maleisië, Malakka

Melaka, waar ik de afgelopen 3 dagen verbleven ben en van waaruit ik morgenochtend richting Taman Negara ga, is een prachtig stadje met ongelofelijk veel geschiedenis. Een heel groot gedeelte van deze geschiedenis is door onze voorvaderen geschreven. Neem alleen al Town Square, ook wel Dutch Square genoemd, met een Hollands kerkje (gesticht in 1753) en een gebouw dat het Stadhuys heet! (Gebouwd halverwege de 17e eeuw).

Maar eerst natuurlijk nog de verhalen voor ik hier arriveerde. De tweede dag in Pulau Penang heb ik een mountainbike gehuurd en wilde het eiland rondrijden. Uiteindelijk is me dat redelijk gelukt in ruim 12 uur met name fietsen en af en toe heuveltje op lopen (flashback naar Laos!) Mijn eerste stop was bij een vlinderboerderij waar het wemelde van de vlinders. Er waren ook andere interessante beesten en sommige kon ik zelfs vasthouden: gecko's, duizendpoten, wandelende takken. De schorpioenen sloeg ik maar even over, slechte ervaringen mee.
Daarna ben ik gefietst naar het Nationaal Park van Pulau Penang en heb daar 3 uur heuvel op heuvel af langs de kust gelopen, eerst naar Monkey Beach en daarna nog naar de vuurtoren. Onderweg kwam ik een Australisch gezin tegen dat naar een aap in een boom keek. De dekselse rekel had een fles zonnebrand uit de tas van de vader gepakt en was snel de boom in gerend. Na een aantal minuten kwam hij erachter dat het geen grote score voor hem was en liet de fles vallen.
Vanaf de vuurtoren een prachtig uitzicht. Ik dacht zelfs Sumatra te zien, maar later vertelde iemand me dat dat niet mogelijk is.

De rest van de dag rond het eiland gefietst en vooral genoten van de prachtige natuur.

De volgende dag met de bus naar de Cameron Highlands. De temperatuur was heerlijk tussen de 20 en 25 graden (in plaats van boven de 30). Overal thee- en aardbei-plantages en mos-achtig bos. De volgende dag heb ik een halve dag toer gedaan waar ik meer te zien kreeg van de thee-plantages en het mossige bos. Daarna heb ik zelf nog wat rondgewandeld in deze heerlijke omgeving. Tijdens de toer liepen we soms achteloos langs afgronden van enkele tientallen meters. Het verbaasde me dat de gidsen zo makkelijk daarover deden, want het zag er niet echt veilig uit.

De volgende dag met de bus naar KL (Kuala Lumpur). Daar ingecheckt en direct wat de stad verkend. Eerst de hoge communicatie-toren in om een mooi overzicht van de stad te krijgen, daarna Little India en Chinatown bekeken. De volgende dag stonden er enkele activiteiten op het programma. Eerst de ambassade van Indonesië voor een visumaanvraag, daarna mijn laatste hondsdolheid vaccinatie, dan de kapper en vervolgens een museum van Islamitische kunst. Ik begon de dag om 9:00u en kwam 19:00u terug in het hostel, niet naar de kapper en het museum geweest. Een complete rampdag. Na 2 uur vond ik eindelijk de ambassade in het doolhof van ambassades, om alleen maar te horen te krijgen dat ik met mijn korte broek en sandalen niet naar binnen mag. Conservatievelingen, maar ook niet goed nagedacht van mijn kant; ik had het kunnen weten. Dan maar in Singapore naar de ambassade. Om 11:00u begon dus mijn zoektocht naar een ziekenhuis of kliniek voor de vaccinatie. Dit is een opsomming van de gebeurtenissen:

11:30u: KL ziekenhuis verwijst me door naar hun kliniek.

12:00u: Kliniek zegt veel vaccinaties te doen, maar geen hondsdolheid en zegt dat ik beter naar de Twin Towers medisch kliniek kan gaan (Twin Towers zijn de Petronas torens, tot 2004 de hoogste van de wereld).

13:30u: Na alle formaliteiten afgehandeld te hebben en volledig klaar te zijn voor de prik krijg ik te horen dat hun voorraad anti-hondsdolheid vaccinaties geslonken was tot nul. Wel waren ze zo vriendelijk een ander kliniek te bellen en te vragen of zij nog wel wat hadden.

14:30u: Bij Gleneagles medisch kliniek krijg ik een middel voor mijn neus dat een andere naam heeft en 5 maal zo duur is. Ik vertrouw het niet en vraag de dokter of dit wel goed is. Eerst zegt ze ja, ik vraag het nogmaals om er zeker van te zijn. Dan twijfelt ze, overlegt met iemand en zegt nee, toch niet. Zoek maar een ander ziekenhuis.

15:30u: Teruggegaan naar de TT medisch kliniek en hulp verzocht met mijn zoektocht, omdat ze hier het vriendelijkst waren. Wordt me verteld dat de middelen prima samen gebruikt kunnen worden en dat het in Maleisië inderdaad 5 maal duurder is dan in Thailand. Terug naar Gleneagles.

17:01u: Er wordt me verteld dat de Gleneagles apotheek dicht is en dat de dokters hoe dan ook naar huis zijn. Kom morgen maar terug. Redelijk pissig loop ik pardoes de apotheek binnen om erachter te komen dat ze nog een uur open zijn! Ik koop de troep en besloot er direct mee naar de TT medisch kliniek te gaan.

18:15u: TT medisch kliniek is gesloten. Gelukkig is er nog een dokter aanwezig, inmiddels in korte broek en t-shirt, die me de vaccinatie wil geven. EINDELIJK.

Dus dat was allemaal niet zo fijn. Ik had overigens vandaag een deja vu toen ik en Geoff, een Engelsman die ik tegenkwam op de weg naar Melaka en met wie ik de afgelopen dagen de stad heb verkend, probeerden in deze omgeving een golfbal te slaan. Eerst naar een eiland waar we tot 2 maal toe mazzel hadden dat we de bus en de boot NET haalden, om op het eiland erachter te komen dat de golfbaan dicht is. Wij wachten op de boot terug en een x-aantal uur later komen we aan bij een andere golfbaan, waar ons verteld werd dat onze t-shirts en sandalen niet toegestaan zijn. We kunnen huren maar ze hebben uiteraard mijn maat schoen niet. Na al deze ellende zijn we toen maar gaan bowlen, waar ik zowaar rond mijn gemiddelde van 180 gooide met beroerde ballen.

Gisteren hebben Geoff en ik redelijk veel van Melaka gezien. Je hebt hier dus dat plein en in het Stadhuys is een museum. Verder zijn we ook naar een maritiem museum geweest, in een Efteling-pagode-achtige attractie de omgeving bekeken, met een geweldig versierde tuc-tuc rondgereden en echt Hollands gegeten in het Dutch Harbour Cafe (Goudse en Edammer kaas, kroketten etc.). De lichtshow waar we heen wilden was helaas voor onderhoud gesloten. Overigens wilde we die pagode met zonsondergang doen, maar juist op dat tijdstip reinigen ze dat ding elke dag, lekker handig en commercieel nagedacht!
Gisterenavond in een Indonesisch restaurant gegeten, voor mij een beetje een voorafje aangezien ik er over 2 weken zelf ben. Het eten was afwisselend heerlijk, bizar en twijfelachtig.

Oh, net voordat ik KL verliet voor Melaka had ik overigens nog de brug tussen de Petronas torens bewandeld, natuurlijk een must voor iedereen die KL bezoekt. Niet super spectaculair, maar wel iets wat van de lijst afgevinkt kan worden.

Morgen met de bus en boot naar Taman Negara voor een hopelijk mooi jungle-avontuur.

  • 31 Juli 2008 - 13:28

    Arie:

    dekselse rekel! ;)

  • 01 Augustus 2008 - 05:48

    Annemarije:

    Hee Ron! Haha, wat een verhaal, van het kastje naar de muur! Nog een tip voor Indonesie; neem altijd een sarong mee in je tas! Anders mag je de tempels niet in en zo kan je je benen bedekken! Liefs!!! Anne.

  • 01 Augustus 2008 - 09:38

    Tante Riet:

    Goeie genade,wat een verhaal.hou je taai. groetjes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Maleisië, Malakka

Ron

Actief sinds 23 Jan. 2008
Verslag gelezen: 245
Totaal aantal bezoekers 165728

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2018 - 22 September 2018

The Hunt for the Big Five

07 Augustus 2014 - 12 September 2014

Rondje om de wereld

27 Juni 2013 - 08 Juli 2013

Turbotoer Europa

01 Maart 1978 - 01 Januari 2013

Overig

11 Januari 2012 - 04 Februari 2012

Sahara Rally 2012

20 Mei 2011 - 23 Juni 2011

Eilandhoppen Indische Oceaan 2011

12 Juli 2010 - 03 September 2010

Zomer Noord-Amerika 2010

12 December 2009 - 24 December 2009

Ierland 2009

23 Maart 2008 - 02 April 2009

Wereldreis 2008 - 2009

09 Oktober 2007 - 21 Oktober 2007

Egypte & Jordanië 2007

16 Oktober 2005 - 29 Oktober 2005

Marokko 2005

15 September 1998 - 01 Juli 1999

Backpacken in Australië

Landen bezocht: