Sabaydee! - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Ron Jong - WaarBenJij.nu Sabaydee! - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Ron Jong - WaarBenJij.nu

Sabaydee!

11 Mei 2008 | Laos, Luang Prabang

Wat is het hier heerlijk in Laos!!! Totaal andere cultuur dan China. Iedereen is zo lekker rustig en relaxed. En het land is ook nog eens prachtig.

De avond voordat de boot vertrok vanuit Houay Xai ging ik met Nathalie naar een verjaardagsfeestje van een plaatselijke meid die allemaal buitenlanders had uitgenodigd. Nathalie twijfelde eerst maar ik haalde haar over en daar was ze achteraf blij om want het was erg gezellig. Daar ontmoette ik Rich, een Amerikaan, en Neeltje, een Nederlandse. Dus: in een grensplaatsje in Laos kom ik deze Nederlandse meid tegen die als kind als favoriete speelgoed He-man had!! Voor degenen die dat niet weten; ik was als kind dol op He-man.

Een dag later op de boot formeerde zich een groep van 8 man (4 Canadeze meiden, een Amerikaanse meid, Rich, Neeltje en ik) en later nog een Amerikaan, Charlie. Met deze groep hebben we op de boot gekletst, muziek geluisterd en kaartspelletjes gespeeld. De boottrip was best lang en hoewel het uitzicht mooi was, vond ik de gezelligheid aan boord leuker. Het stuk Mekong tussen Myanmar en Laos was ook mooier.

De nacht geslapen in Pak Beng en de volgende dag kwamen we tegen het eind van de middag aan in Luang Prabang. We probeerden met z'n allen in 1 hostel te komen maar dat lukte niet vanwege ruimte. Dus de 4 Canadeze meiden gingen hun eigen weg. 's Avonds naar de nachtmarkt, wat er heel leuk uitziet en erg sfeervol is. De volgende dag gingen de 3 Amerikanen en 2 Nederlanders naar de watervallen. Prachtig! Schitterende natuur en we hebben ook heerlijk gezwommen in het water. 's Avonds wezen uiteten, wat ook heerlijk was. En vandaag heb ik 2 uur gezocht naar een fiets. Uiteindelijk heb ik er 1 gevonden voor $70. Ziet er goed uit, maar het is een gewone fiets, geen mountainbike. Die kosten 6 keer zoveel. Mijn bedoeling is om in maximaal 3 dagen in Vang Vieng te komen met deze fiets. Wat zooi dumpen om mijn tas lichter te maken, veel water mee en op hoop van zegen! Mocht ik pech krijgen onderweg dan zijn bussen en jeeps altijd bereid om me, tegen een vergoeding, mee te nemen. Dus dat komt wel goed.

Dan nog enkele opmerkingen over geld en pinnen hier. Ten eerste zijn er niet veel geldautomaten in Laos. Dus ik moet hier in Luang Prabang, waar er 2 zijn (er werkt er meestal maar 1) goed uitrekenen wat ik nodig heb tot in Vientiane. Ook kun je steeds maar maximaal $70 pinnen. Vanochtend wilde ik pinnen en had geen schoeisel aan. Kreeg ik een stroomschok door m'n lichaam toen ik m'n pincode in wilde toetsen! Even m'n schoenen aangetrokken en toen was het oke. Verder is Neeltje haar portemonnee kwijt, wat erg vervelend is omdat haar pinpas erin zit. Hopelijk vindt ze het nog terug, want in dit land is het al zo lastig met geld. Dit maakt het niet makkelijker.

Het weer is hier heerlijk, goed warm. Maar ik hoorde al dat het in Nederland ook goed vertoeven is. Dus: genieten jullie ook maar lekker!

• 11 Mei 2008 - 07:23

Je Moedertje:

Hey Ron, in principe ben ik het met je eens wat betreft moederdag. Dat weet je, maar die privémail van je is mijn mooiste Moederdag kado!! Bedankt hoor!!
    Liefs

• 11 Mei 2008 - 09:54

Jolanda Hoogeboom:

Hee Ron,

Echt stoer dat je het avontuur op de fiets aangaat. Veel succes, hopelijk gaat het allemaal goed. Ik volg je verhalen nog steeds met veel plezier, dus blijven schrijven!! Gelukkig is er regelmatig (zelfs vrij snel achter elkaar) weer iets te lezen van al je avonturen.

Groetjes, Jolanda.

• 11 Mei 2008 - 13:56

Ria:

ron ik vind het het nog steeds ontzettend leuk jou verhalen te horen
    en wat weet ik nog goed dat jij van he man poppen hield ferry ook toen die tijd
    (die ik nog steeds bewaard heb)

• 11 Mei 2008 - 17:22

Tante Riet.:

Nou Ron wat een reis,ik zou echt niet met je mee willen,maar gun het je van harte. Nog een hele fijne tijd,. Groetjes

• 11 Mei 2008 - 22:10

Jeroen:

Succes met de fietstocht Ron :)

• 13 Mei 2008 - 12:11

Elise:

Hoi Ron,

ik was het adres van deze site even kwijt, maar heb het gelukkig gevonden. "Snel" even al je verhalen gelezen.
    Ongelooflijk, in de korte tijd heb je echt al veel meegemaakt! Geweldig dat je de traditionele keuken niet overslaat. Dapper hoor, alleen misschien toch jammer van de hond....)

Heel veel fietsplezier toegewenst en ik ben benieuwd naar je volgende avonturen!