Een gouden staat - Reisverslag uit Los Angeles, Verenigde Staten van Ron Jong - WaarBenJij.nu Een gouden staat - Reisverslag uit Los Angeles, Verenigde Staten van Ron Jong - WaarBenJij.nu

Een gouden staat

Door: Ron

Blijf op de hoogte en volg Ron

04 Augustus 2010 | Verenigde Staten, Los Angeles

Inmiddels verblijf ik ruim een week in California, de Gouden Staat, en wat ik in die tijd gedaan en gezien heb heeft ook allemaal een gouden randje.

Mijn eerste dag in Sacramento gebruikte ik om wat oude gebouwen te bekijken. Dit was de eerste relatief grote stad die opbloeide toen de Goldrush begon. Ze hebben een gedeelte van de stad intact gelaten zoals het rond 1850 was. Je waande je daarmee dus echt in het wilde westen. Ik heb hier wat musea bezocht, onder andere een treinenmuseum met enkele pracht exemplaren. Mijn neefje Jop, een echte treinenliefhebber, zou dit schitterend hebben gevonden. Ook het hostel waar ik verbleef was een oud huis. Zeer vriendelijk personeel. De schoonmakers waren allemaal doof-stom. De receptie vertelde me dat het hostel er alles aan doet om deze mensen te helpen, omdat voor hen leven in de VS niet gemakkelijk is.

De tweede dag in Sacramento was in San Francisco. Een dagtripje, aangezien het maar 2 uur met de trein is. De hele dag heb ik gelopen in San Francisco, om zo het meest van de stad te kunnen zien. Resultaat: blaren, en niet zo'n beetje ook. Maar het was het waard: prachtige parken, de Golden Gate brug, de kust met oude schepen en zeehonden, oude wijken buiten het centrum. Ik sloot de dag af met een boottrip door de baai, met goed uitzicht op Alcatraz. Helaas waren er geen kaartjes meer om de gevangenis echt in te gaan, maar dit was ook al mooi.

Na een lange treinrit (dit keer 15 uur) langs de Californische kust, kwam ik aan in Los Angeles, waar ik incheckte in een hostel in Hollywood. Een mooie centrale locatie. Uiteraard direct Hollywood verkend, met de Walk of Fame en een wandeling naar de Hollywoodletters.

Vandaag, mijn laatste dag in LA, heb ik flink gewandeld. Eerst 6 uur gezigzagd over Sunset Boulevard naar en door Beverly Hills en Bel Air. Daar heb ik de Fresh Prince en Brandon en Brenda gedag gezegd (voor wie weet wat ik bedoel) en verder huizen bekeken waar celebrities wonen of woonden. Ik had via de app-store op mijn iPod voor 60 cent een Hollywood Sterrenmap aangeschaft die mij precies vertelde waar heen te gaan en wie waar woont. En terwijl ik op mijn gemak de straten met mooie huizen langsliep en alle tijd had om foto's te maken, kwam ik elke 3 minuten een wagen met open dak vol toeristen tegen die 40e hadden neergelegd voor een sterrenrit. Zij kregen steeds 3 seconden om foto's te maken, zonder uit de auto te mogen. In alle opzichten was mijn idee van het wandelen beter, behalve dan dat met name in Bel Air het nog best gevaarlijk was om te wandelen. Iedereen heeft immers een auto dus wandelpaden zijn overbodig. Ik moest regelmatig over de weg lopen, en automobilisten verwachten geen voetganger op straat.

Na deze wandeling sloot ik de dag af met nog een wandeling van 4 uur. Dit keer begon ik in Toluca Lake (Jimmy uit Pulp Fiction gedag zeggen) en liep ik via Mulholland Drive naar Runyon Canyon park. Daar kon ik van grote hoogte net na zonsondergang genieten van de City of Light. Schitterend al die lichtjes van LA.

Zondag, maandag en dinsdag waren allemaal dagtripjes naar attracties. Zondag eerst naar Anaheim/Garden Grove om de Crystal Cathedral te zien (bekend van het programma Hour of Power). Het is een bijzonder gebouw, gemaakt van glas. Daarna liep ik naar Disneyland, wat maar 5km verder lag, en heb daar van 12:00u tot 22:00u zo'n beetje alles gedaan en gezien wat maar kon. Je waant je echt in een Disneywereld. Ik zeg niet dat het beter is dan onze Efteling, maar anders en ook erg leuk. En het vuurwerk 's avonds is echt zo verschrikkelijk mooi!!

Maandag ging ik met 2 Oostenrijkse kamergenoten naar Warner Bros studios, om daar een tour te doen. Goede verhalen over gehoord, maar het bleek een enorme flater te zijn. 40 euro voor een 2 uur durende toer langs sets van mij onbekende tv-programma's en van enkele films waar ik er maar 2 van had gezien. Je mocht van de echt bijzondere dingen (museum, ontwerpkamer en een live-opname) geen foto's maken. Dus dat was een deceptie. Gelukkig maakte een dag later mijn bezoek aan Universal Studios alles goed! Eerst de beroemde studio toer, waar je door en langs allemaal gebouwen en plekken rijdt uit bekende films. Tijdens deze toer werd je ook enkele keren getrakteerd op wat speciale effecten. Vooral de 360 graden 3D King Kong is echt briljant. Zo moeten films ook in de bioscoop getoond worden! We moesten ook vluchten voor de haai van Jaws, een aardbeving meemaken in een metro-station en een tunnel in van de Mummy. Deze toer alleen al was veel beter, maar daarnaast hebben we (ik was hier met een Canadees) ook alle overige attracties gedaan, welke letterlijk allemaal super waren! Vooral de Simpsons virtuele rollercoaster is schitterend. Je heb echt het gevoel dat je samen met de Simpsons in een achtbaan zit.

Ik heb overigens geen filmsterren gezien. Had gisteren gekund toen er een premiere 2 straten verderop was van een film met o.a. Schwarzenegger. Maar wij bleven tot 9u in het park om vandaar een schitterend beeld te hebben van LA 's avonds.

Morgen de busrit naar Las Vegas, waar ik ook een week verblijf. Niet alleen om te gokken (je moet het geluk de kans geven!), maar vooral om te toeren naar diverse parken in de omgeving, zoals Bryce Canyon, Grand Canyon en misschien zelfs Death Valley (gemiddeld 50 graden!).

Wat valt mij tot nog toe op aan Amerika en Amerikanen? Ze zien verschrikkelijk vriendelijk allemaal! En waar wij Nederlanders bijna allemaal aso's zijn in het verkeer, houden ze zich hier netjes aan alle regels en geven bijvoorbeeld voetgangers ook echt voorrang op een zebrapad. Eten is belangrijk, net als grote auto's. Men is ZEER strict in leeftijd checken als je alcohol bestelt. Het is pas 2 keer gebeurd dat ik niet mijn paspoort of rijbewijs moest tonen. Verder maakt men graag een praatje met je in de metro of bus. Gewoon zomaar. Zeg eens eerlijk, hoe vaak beginnen wij een gesprek met iemand naast je in de trein of bus in Nederland? Zonder reden maar gewoon: "He hoe gaat ie, alles goed?". Eigenlijk best raar, want je kunt zo leuke gesprekken hebben. En Amerikanen geven graag goede reistips aan buitenlanders.

Dat was het weer voor nu. Helaas wederom geen foto's omdat ook deze computer geen usb-apparaten ondersteunt. Als ik in Vegas een computer tegenkom waar het wel kan, voeg ik wat foto's toe.

  • 05 Augustus 2010 - 08:01

    Renaatje:

    ha Ron,

    Ik hoop dat je mooie foto's voor Jop hebt gemaakt in het treinenmuseum! Je schrijft weer erg leuk en ik ben dan ook erg benieuwd naar foto's, maar in het ergste geval komt dat dan thuis wel. Hier alles goed; Pimmetje is een lekker ventje!

    Veel liefs en plezier!
    Renaatje

  • 05 Augustus 2010 - 08:06

    Ruud:

    Hoi Ron,
    Ik lees je verhalen met heel veel interesse, wat een geweldige belevenissen maak je weer mee. Je verhaal over California geeft mij een oh-ja erlebnis. Tip: als je in LV bent, moet je de Stratosphere bezoeken en wel 's avonds, geweldig uitzicht op 300 meter hoogte over de stad. Ook raad ik je de helikoptervlucht aan boven de Grand Canyon. Geniet van het vervolg.

  • 06 Augustus 2010 - 07:11

    Nicoline:

    Fijne mensen he die amerikanen?! Ik had graag samen met je VS verkend! Ik ben op de meeste plaatsen al geweest, maar jij doet nog extra dingen zoals die sterrentocht. Haha, had graag samen met je op celebjacht gegaan! :-P Volgens mij vragen ze mij bijna nooit meer om een ID bij een drankje, dus je ziet er gewoon nog lekker jong uit! ;-) X!

  • 09 Augustus 2010 - 15:35

    Benjamin:

    Hi Ron,

    Death Valley is heel erg mooi, kan ik je aanraden. Alleen kom je er niet zoveel mensen tegen, past dus misschien niet bij het doel van je reis.
    Hoe dan ook, blijf genieten!

  • 10 Augustus 2010 - 07:24

    Maike En Robert:

    Hey Ron! Net pas ontdekt dat je weer aan het bloggen bent geslagen. Als vanouds weer allerlei spannende avonturen en jaloersmakende verhalen.. Geniet nog van de rest van je reis!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ron

Actief sinds 23 Jan. 2008
Verslag gelezen: 617
Totaal aantal bezoekers 164643

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2018 - 22 September 2018

The Hunt for the Big Five

07 Augustus 2014 - 12 September 2014

Rondje om de wereld

27 Juni 2013 - 08 Juli 2013

Turbotoer Europa

01 Maart 1978 - 01 Januari 2013

Overig

11 Januari 2012 - 04 Februari 2012

Sahara Rally 2012

20 Mei 2011 - 23 Juni 2011

Eilandhoppen Indische Oceaan 2011

12 Juli 2010 - 03 September 2010

Zomer Noord-Amerika 2010

12 December 2009 - 24 December 2009

Ierland 2009

23 Maart 2008 - 02 April 2009

Wereldreis 2008 - 2009

09 Oktober 2007 - 21 Oktober 2007

Egypte & Jordanië 2007

16 Oktober 2005 - 29 Oktober 2005

Marokko 2005

15 September 1998 - 01 Juli 1999

Backpacken in Australië

Landen bezocht: