Een volle week - Reisverslag uit Portland, Verenigde Staten van Ron Jong - WaarBenJij.nu Een volle week - Reisverslag uit Portland, Verenigde Staten van Ron Jong - WaarBenJij.nu

Een volle week

Door: Ron

Blijf op de hoogte en volg Ron

21 Juli 2010 | Verenigde Staten, Portland

Er is weer een week verstreken sinds mijn vorige verslag, en dankzij Jodi (geweldige gastvrouw) zat die week vol met leuke activiteiten. Derhalve een redelijk lang verslag dit keer.

Ik verblijf dus bij Jodi en Eugene thuis, in hun guestroom. Een heerlijk bed en eigen badkamer, echt super. Jodi had speciaal voor mij (en ook deels voor haar dierentuin vrijwilligerstraining) 2 dagen vrij genomen van werk. En dat is in Amerika heel wat, aangezien ze daar niet veel vrije dagen krijgen. Donderdag gingen we naar de dierentuin. Na een kleine introductie van (inderdaad Ruud!) 1 van de mooiste dierentuinen waar ik ooit geweest ben, ging Jodi haar 3 uur durende training in. Ik gebruikte die tijd om de dierentuin te bekijken. Het weer was heerlijk. Eigenlijk is het weer elke dag hetzelfde hier: het begint met een bewolkte lucht, 20 graden, en rond 1 uur ontstaat er een helder blauwe lucht, zonnig en zo'n 26 graden, niet benauwd. Zo ook die dag. Na haar training nam Jodi me mee naar een bar in de buurt. Wat gegeten en gedronken, en prompt kwamen er 4 vrienden van Jodi binnen. Dus daar zat ik lekker te chillen met 5 Amerikanen in een bar, met bier en hapsnaps. Eugene schoof later ook nog aan en na dit sfeervolle barretje gingen we wat later eten in "Brouwers": een Belgisch cafeetje, waar ik mijn geliefde Westmalle Tripple kon drinken.
Toen we thuis kwamen, Jodi en ik ietwat aangeschoten (Eugene niet, die moest rijden en is dan gelukkig strict in niet drinken) besloten we te gaan bowlen! Het was tenslotte Jodi's verjaardag, hoewel het feest pas zaterdag was. Dus ik heb hen even laten zien hoe je moet bowlen. Scores: Eugene 45, Jodi 53, Ron 170.

In het vliegtuig naar Canada heb ik op mijn nieuwe iPod de film Supersize Me gezien. Daarin werd ik geintroduceerd met de maten van eten van Amerikanen. Geen woord gelogen. Als je iets medium bestelt, krijg je volgens onze standaarden een super king size. Ik bestel dus voortaan maar small. Had ik dat gisteren ook maar gedaan toen we naar de film Inception gingen en ik een nacho combo bestelde. Ruim een liter cola met nacho's. En dat wordt dan dus doodleuk medium genoemd. Ik wil niet weten wat een kingsize combo was geweest. Vond het wel vreemd dat ze in Amerika geen pauze's tijdens de film hebben, dus vooraf naar het toilet en hopen dat de hoeveelheid "medium" cola niet voor die tijd naar buiten wil.

Vrijdag nam Jodi me mee op een boottocht naar Blake Eiland. Na een 45 minuten durende trip over het water, kwamen we aan op een eiland in traditioneel Indiaanse stijl. Hier kregen we, na een heerlijke maaltijd, een show voorgeschoteld die me deed denken aan de Maori-shows in Nieuw-Zeeland. Zo kom je wat te weten over de tradities en de cultuur van de Indianen die in deze regio woonden. Voor de maaltijd hadden Jodi en ik wat rondgewandeld in het bos op het eiland. Schitterend al die planten en bomen. We waren daardoor wel te laat voor de vers gerookte zalm, maar gelukkig was een vriendelijke Indiaan na de show paraat om ons alsnog een stuk vis aan te bieden.
Terug in Seattle bezochten we Pike Place Market. In meerdere opzichten een bijzondere plek. Zo begon Kurt Cobain daar als straatmuzikant. Maar ook de allereerste Starbucks is daar. En je hebt de gumwall, een belachelijk ranzige muur waar Jan en alleman kauwgum op de muur plakt. Seattle is hoe dan ook wel bekend om meerdere dingen. Naast bovenstaande begon ook Microsoft hier. Daarom is Seattle een enorm digitale stad, met heel veel software bedrijven. Meer dan de helft van Jodi's vrienden doet iets in de computerbusiness. Bill Gates woont in de buurt, en je hebt letterlijk overal gratis internet (althans, als je wifi hebt, en dat heb ik op mijn iPod). Boeing begon ook hier, maar die zijn inmiddels verhuisd naar Chicago meen ik.
Vrijdagavond aten Jodi, Eugene en ik bij de Indiaan en deden Eugene en ik een weddenschap wie het heetste eten kon opeten. We brandden beiden onze mond terwijl Jodi niet bijkwam van het (uit)lachen.

Zaterdag was dan Jodi's verjaardag, die van 13:00u tot 19:00u op het strand was met barbecue. Het was enorm gezellig. Zo gezellig dat ik vergeten was dat we 6 uur in de zon stonden. Een dag later kwam ik erachter dat ik, ondanks zo rood als een kreeft, niet verbrand was! Althans, geen pijn. Wel een lekkere kleur gekregen, hebben we dat ook maar gehad. De tweede helft van haar verjaardag was thuis, waar onder andere ook haar moeder aanwezig was. Die ken ik eigenlijk ook al 13 jaar, maar nog nooit ontmoet. Rare ervaring, maar dat doet internet voor je. Hele aardige vrouw, maar zodra ze iets op heeft wordt ze erg vreemd. Eigenlijk werd iedereen vreemd later op de avond, maar dat kwam voornamelijk omdat.... IEDEREEN aan de marijuana ging!!! Superbizar! Daar lagen ze dan allemaal, voor pampus, stoned. Ik heb zelf al 10 jaar niet meer een joint op maar toch vonden ze het prachtig dat ik uit het vrije Nederland kwam waar dit allemaal legaal kan. Ze gebruikten een soort van waterpijp om de marijuana te roken. Voor de ervaring heb ik 1 trekje meegedaan. Best zwaar spul, vooral als je ook wat biertjes op hebt. En dit schijnt dus heel normaal te zijn hier, op feestjes marijuana roken. Zelfs Jodi's ouders deden mee, hoewel sommige vrienden wel zeiden dat het een raar gezicht was, 60 plussers stoned met hun kinderen in de buurt. Een vreemde avond, een mooi verhaal.

Elk jaar is er de Bite of Seattle. Dat is een eetfestival waar er rondom het Space Needle park overal kleine tentjes staan die eten verkopen. Wij gingen op de laatste van de 3 festivaldagen, op zondag. Wat een drukte! Wel heerlijk eten allemaal. Hier besefte ik pas echt wat een enorme eters Amerikanen zijn. Een vriend van Jodi at continu, waardoor ik dacht dat het eens mis moest gaan. En ja hoor, aan het eind klagen over buikpijn. Tja...
Die avond dus naar de bioscoop.

Maandag moest Jodi weer werken, dus ging ik alleen de stad verkennen. Seattle is een schitterende stad, waar je je nooit verveelt. Na haar werk gingen we naar Victory Lounge. Dat is een bar waar Jodi elke maandag met vrienden na werk spelletjesavond heeft. We speelden 1 pot Kolonisten, duurde 3 uur! Erg gezellig.

En gisteren was een soortgelijke dag. Jodi werken, ik de stad in. 's Avonds zijn we naar een baseballwedstrijd geweest van de Seattle Mariners. Dat was iets wat ik altijd al eens wilde doen. Echt geweldig, hoewel de Mariners met 0-4 onderuit gingen. En ook daar weer heel veel ongezond etende Amerikanen. Jodi schaamde zich voor haar landgenoten, maar ik zie het als een onderdeel van de cultuur.

Vandaag pak ik de bus naar Portland, 4 uur rijden ten zuiden van Seattle. Daar blijf ik tot vrijdag, waarna ik terugkom naar Seattle. Dit weekend heeft Jodi nog wat leuke activiteiten gepland. Vanaf maandag gaat het echte rondtrekken beginnen. Ik heb inmiddels al een globaal idee van de route in mijn hoofd, maar die hou ik nog geheim :-)

  • 21 Juli 2010 - 20:28

    Pama:

    Tjonge Ron, als dit pas het begin van je trip is...... Wat een belevenissen al! Nou aan dynamiek dus geen gebrek daar in dat Amerika! Blijf genieten en ons op de hoogte houden. Enne... voor je goede voornemens is het woord 'small' cruciaal lijkt me:-)
    Liefs pama

  • 22 Juli 2010 - 13:40

    Anne-Miek:

    He Ron,

    Leuk om je verhalen te lezen! Ben nu al benieuwd naar je live-verslag :-)

    Have fun! Anne-Miek

  • 23 Juli 2010 - 09:25

    Raymond:

    Leuke verhalen weer Ron! Veel fat bastards tegengekomen dus... Get in my belly! Veel plezier en ik spreek je snel.

  • 23 Juli 2010 - 14:04

    Renaatje:

    Hee
    Ron, klinkt leuk allemaal. Ook erg sympathiek van Jodi dat ze zoveel onderneemt met je! En ik voelde me (met mijn uitgelubberde net-bevallen-buik) een stuk beter na het bekijken van die 'gewone Amerikanen'.....;-))

    xxx

  • 25 Juli 2010 - 20:04

    Jolanda:

    Echt geweldig dat je weer aan t reizen geslagen bent! Voorgaande keren heb ik echt genoten van je verslagen, dus ik kijk ernaar uit om te lezen wat je nu allemaal weer beleefd hebt.

    Groetjes, Jolanda

  • 26 Juli 2010 - 09:09

    Pragati:

    Vandaag mijn eerste dag op kantoor... :-(... gelukkig kan ik me even laten meenemen in jouw reisverslagen, zo te lezen echt een land voor mijn mannen (veel en vet eten...haha). Hou het idd bij 'small'

    Zucht... nu maar weer terug naar de 135 ongelezen mailtjes :-)

    Tot het volgende verslag!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ron

Actief sinds 23 Jan. 2008
Verslag gelezen: 324
Totaal aantal bezoekers 164666

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2018 - 22 September 2018

The Hunt for the Big Five

07 Augustus 2014 - 12 September 2014

Rondje om de wereld

27 Juni 2013 - 08 Juli 2013

Turbotoer Europa

01 Maart 1978 - 01 Januari 2013

Overig

11 Januari 2012 - 04 Februari 2012

Sahara Rally 2012

20 Mei 2011 - 23 Juni 2011

Eilandhoppen Indische Oceaan 2011

12 Juli 2010 - 03 September 2010

Zomer Noord-Amerika 2010

12 December 2009 - 24 December 2009

Ierland 2009

23 Maart 2008 - 02 April 2009

Wereldreis 2008 - 2009

09 Oktober 2007 - 21 Oktober 2007

Egypte & Jordanië 2007

16 Oktober 2005 - 29 Oktober 2005

Marokko 2005

15 September 1998 - 01 Juli 1999

Backpacken in Australië

Landen bezocht: