Rotte eieren - Reisverslag uit Taizé, Frankrijk van Ron Jong - WaarBenJij.nu Rotte eieren - Reisverslag uit Taizé, Frankrijk van Ron Jong - WaarBenJij.nu

Rotte eieren

Door: Ron

Blijf op de hoogte en volg Ron

09 Juli 2013 | Frankrijk, Taizé

Vreemde titel voor een reisverslag, maar het wordt zo duidelijk!

's Ochtends in Rome hebben we eerst nog even een bezoekje gebracht aan het Pantheon. Dat is het oudste nog compleet in tact staande gebouw ter wereld. Zeer indrukwekkend en heel mooi. Kopje koffie op deze 'prime location' kostte 5 euro. Anne dacht eerst dat het een grapje was, maar toen de serveerster geduldig wachtte op betaling kwam het besef dat dit etablissement z'n locatie flink misbruikte.

We vervolgden onze weg richting Saturnia. Op advies van een vriend van Anne brachten we daar een bezoek aan de hot springs. Wat heerlijk om even lekker te ontspannen in het warme water. Hier komt dan ook de term rotte eieren vandaan: terug in de auto roken we ernaar (niet stonken, want we vonden het niet vervelend). Een absolute aanrader voor iedereen die in de buurt van Saturnia komt. Het ligt ook nog eens in het prachtige Toscane, dus een hele mooie route om er te komen.

Die avond reden we door naar San Gimignano, waar we eigenlijk wat laat waren om nog goede accommodatie te vinden. We kozen uiteindelijk voor de camping, maar belden en passant aan bij een soort B&B en die matsten ons door slechts 75 euro te vragen i.p.v. 135. Konden we niet afslaan! Een goed bed, lekkere douche, wijntje aan het zwembad en ook nog eens heerlijk ontbijt. We konden ons geluk niet op!

De volgende dag reden we weer verder met als bestemming Genua en een tussenstop in Pisa om de beroemde toren te bezichtigen. Oke, het is toeristisch maar ik vond het wel echt een hele mooie plek. De toren zelf is bijzonder, maar ook de gebouwen ernaast waren prachtige kunstwerken. Die avond vonden we een camping aan de Middellandse Zee.

De volgende dag zouden we een hele dag relaxen aan het strand, maar ik hield het na een dik uur voor gezien. Vond het geen mooi strand, beetje vies ook en het was erg warm, veel zon en geen schaduw. Dus ik heb verder gechilld op de camping. Anne hield het langer vol met haar bruine huid die haar beschermde tegen de felle zon.

De volgende dag reden we in 1 keer door van Genua naar Taizé. We reden o.a. door de Mont Blanc tunnel, waar de Fransen ons een schandalige 40 euro voor vroegen. Maar ja, anders moet je er omheen, en dan ben je uren kwijt. 's Avonds gegeten in Taizé en een dienst meegemaakt (als je wilt weten wat Taizé precies is, lees dan dit: http://nl.wikipedia.org/wiki/Gemeenschap_van_Taiz%C3%A9 )

De volgende ochtend nam ik afscheid van Anne. Zij blijft hier nog een week, en ik moest nog een hele rit terugrijden naar Nederland (800km) want werk wachtte weer op me dinsdag. Een hele leuke turbotoer met even leuk gezelschap. Ik vermoed dat zonder Anne ik een stuk minder uitgerust terug was gekomen (dan had ik ruim 1000km meer gereden naar Andorra en vast niet 2 dagen op het strand gerelaxt!).

Op naar een volgende turbotoer, wellicht later dit jaar!

• 09 Juli 2013 - 21:12

Renate:

Leuk Ron en dat allemaal met dat goeie ouwe trouwe rooie monster! Xxx